22 september Pletterijdebat: een beter milieu begint niet bij jezelf

Onze ouders leerden het ons al: ‘Doe het licht uit als je de deur uit gaat’, ‘Scheid je afval’, ‘Douche kort’. Want een beter milieu begint immers bij jezelf.

Maar heeft het allemaal wel zoveel geholpen? Want de temperaturen blijven maar stijgen, diersoorten sterven uit en we stevenen af op onvoorstelbare rampspoed.

Maar toch is er nog steeds hoop. In zijn boek ‘Een beter milieu begint niet bij jezelf’ doorprikt Tielbeke de mythes die het huidige klimaatdebat in de greep houden. We staren ons blind op persoonlijke gedragsverandering en technologische innovatie. Maar begint echte verandering niet bij de politiek? Niet bij de aanschaf van een Tesla, maar bij het investeren in het openbaar vervoer? Niet bij een bekering tot veganisme, maar bij het afschaffen van intensieve veehouderij?

Als de situatie ernstig genoeg is, zijn we bereid en in staat tot radicale verandering, zo bewijst de coronapandemie. ‘Een beter milieu begint niet bij jezelf’ laat zien waarom we de ecologische ontwrichting met eenzelfde urgentie moeten behandelen. En het toont hoe we duurzamer uit de crisis kunnen komen. Het pleit ons niet vrij van actie, maar laat vooral zien hoe we de echte verantwoordelijken ter verantwoording kunnen roepen.

Tijdens het programma gaat Jaap Tielbeke hierover in gesprek met klimaatwetenschapper Heleen de Coninck en het publiek.

Moderator van deze avond is Maurits Groen.

Kosten € 3,-- of € 1,50 Lange Herenvest 122, 2011BX Haarlem. Ook live te volgen op internet of achteraf te bekijken.