Nieuws over iedereen

VMGH

Fractie op bezoek bij de Vereniging Marokkaanse Gemeenschap Haarlem

18 maart -De fractie is op werkbezoek bij de Vereniging Marokkaanse Gemeenschap Haarlem  - VMGH . De fractie wordt ontvangen door Mohamed Boujnan (voorzitter) en Hakim Mounji (bestuurslid/secretaris).

Het gebouw aan de Stresemannlaan 60 (Hoek Braillelaan) is een voormalige basisschool. De VMGH zit inmiddels 2,5 jaar op deze locatie. Zij huren dit pand van de gemeente. De vereniging is opgericht als antwoord op het verzoek aan de Marokkaanse gemeenschap om meer verantwoordelijkheid te nemen. Er vinden veel activiteiten plaats in het gebouw met 3 lokalen en een grote ontmoetingsruimte. Er is huiswerkbegeleiding, een inburgeringcursus, een vrouwengroep, taallessen, armoedebestrijding, hulp bij invullen van formulieren, vertalingen bij doktersbezoek en sportactiviteiten. Alles gebeurt door vrijwilligers met financiële bijdrage van de leden en gebruikers en alles zonder subsidie.De vereniging wil een soort buurthuis worden voor alle bewoners, autochtone- en Syrische-, Turkse-, Soedanese-, Somalische- en Turkse bewoners.

Pletterijdebat 27 maart over het Klimaatakkoord

CO2-Uitstoot

Op woensdagavond 27 maart vindt er in de Pletterij een debat plaats over het Klimaatakkoord. Deelnemers zijn Diederik Samsom (Klimaatakkoord), Kitty Jong (vicevoorzitter FNV), Maarten Labots (voorzitter Jonge Klimaatbeweging), Hans Mommaas (directeur Planbureau voor de Leefomgeving) en Robbert Berkhout (wethouder Duurzaamheid).

Jaap Tielbeke, redacteur van De Groene Amsterdammer, leidt het debat.In het tweede in de serie van vijf klimaatdebatten die de Pletterij organiseert, staat het Klimaatakkoord centraal.

Vlag halfstok op Gemeentehuis

Vreselijke moordaanslag in Utrecht

18 Maart; een moordpartij met als gevolg drie doden in de tram op het 24 Oktoberplein. We werden in Utrecht in ons hart geraakt. In gedachten zijn wij bij de slachtoffers en de hulpverleners.

Reactie op terreuraanslagen Christchurch

Fractievoorzitter Jasper Drost: "Vanmorgen werden we wakker met verschrikkelijk en onmenselijk nieuws uit Nieuw-Zeeland. Haat, xenofobie en racisme horen geen enkele ruimte te krijgen. In je eigen omgeving dien je veilig te zijn en je veilig te voelen. De vrijheid om te zijn wie je bent en te geloven wat je wil is ons grootste goed. "

De gedachten van de fractie en het bestuur gaan uit naar de slachtoffers en de nabestaanden, maar ook naar de moslimgemeenschap in Nederland en Haarlem. Deze aanslag is letterlijk aan de andere kant van de wereld gepleegd, maar komt ook dichtbij gezien bedreigingen die de laatste jaren richting Nederlandse moskeeën zijn geuit.
#christchurchMosqueattack

20 kandidaten GroenLinks Noord-Holland

STEMWIJZER Provinciale Staten­verkiezingen Noord-Holland 20 maart 2019

Via de stemwijzer kunt u aan de hand van 30 stellingen een politieke voorkeur testen.

Iedere inwoner van Noord-Holland die op 20 maart 2019 ouder is dan 18 jaar en de Nederlandse nationaliteit heeft, mag stemmen voor de Provinciale Staten van Noord-Holland. Door te stemmen oefent u invloed uit op de wijze waarop de provincie wordt bestuurd. De mensen in Provinciale Staten worden direct door inwoners gekozen. Indirect stemt u ook voor de Eerste Kamer. Kortom eigenlijk 2 stemmen in één. Bovendien kunt u nog een stem uitbrengen in de waterschapsverkiezingen.