Uitgesproken GroenLinks door Abid Azannay in de raad van 16 maart.

“Voorzitter,

Wij vragen aan onze inwoners om actief mee te doen, zich meer in te zetten voor onze stad.

Of het nu gaat om emancipatie / educatie / cultuur / sport, u mag het rijtje af maken.

Voor alle deze domeinen bestaat een subsidieregeling.

Alleen deze subsidieregelingen kennen een lange indien termijn, waardoor helaas veel goede ideeën en initiatieven, die op korte termijn positief kunnen bijdragen aan onze samenleving niet tot uitvoering kunnen komen.

Daarom dienen we een motie waarin we vragen dit anders te regelen.

Wethouder Botter antwoordt dat hij dat als experiment voor WMO en Sociaal Domein wel wil aangaan, met een pot van 20 á 25 duizend euro, die apart gezet wordt. Met goede randvoorwaarden en goede monitoring en rapportage aan de commissie. Wethouder Snoek van sport reageert afwijzend omdat er altijd meer aanvragen zijn dan budget en de beoordelingscommissie niet vaker bijeen kan worden geroepen. Maar hij is bereid naar urgente aanvragen te kijken.

De fractie handhaaft de motie inclusief sport omdat Azannay denkt dat het college te veel beren op de weg ziet. “het gaat niet om een aanvraag voor de basketbalweek” maar om een aanvraag van een spontaan, klein initiatief op korte termijn.

Een raadsmeerderheid stemt voor de motie.

Motie: Snel subsidiëren en het hele jaar door

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 16 maart 2017

Constaterende dat:

• Zelforganisaties in aanmerking komen voor subsidie indien de aanvragen voor 1 november en 1 mei ingediend zijn;
  • De subsidie voor sociale initiatieven toegekend worden indien de aanvragen voor 1 april of voor 1 oktober zijn ingediend;
  • De subsidie voor sport ook gekoppeld is aan deze data;
  • De beslistermijn zes weken is.

Overwegende dat:

• Het belangrijk is dat ideeën en initiatieven die actueel spelen in onze samenleving snel tot uitvoering kunnen komen.
  • Er gemeentes zijn waarin een subsidieaanvraag voor eenmalige activiteiten in korte termijn beoordeeld worden.

Draagt het college op:

• Het indienen van subsidies voor eenmalige activiteiten met een maximum van € 2.000,- het hele jaar door mogelijk te maken.
  • De aanvraag zo snel mogelijk af te handelen en daarbij te streven naar binnen twee weken.

en gaat over tot de orde van de dag.

GroenLinks, PvdA, CDA, SP, D66, AP, Trots, OPH