Uitgesproken GroenLinks in de commissie Beheer van 15 november door Melissa Oosterbroek

Deelfietsen; voor sommigen de oplossing om ervoor te zorgen dat je fiets nooit meer gestolen wordt. Al weet je niet altijd waar hij is als je hem wil gebruiken. We zijn voor meer fietsgebruik, want fietsen is gezonder en minder vervuilend. Het is een trend waar ondernemers geld mee gaan verdienen. Misschien nog niet nu maar zeker wel later wanneer de markt jong volwassen begint te worden. Het is daarom van belang dat de gemeente ook een graantje meepikt, wanneer de markt geld verdient.

Het freerider model maakt gebruik van onze (gemeentelijke) faciliteiten die moeten worden onderhouden en betaald kortom waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Het is dan ook niet meer dan logisch om sturing aan te brengen in deze markt zodat wij de problemen die deze deelfietsen veroorzaken ook kunnen oplossen.

Een nadeel van teveel deelfietsen is een gebrek aan beschikbare plekken. Wanneer er meer deelfietsen in Haarlem zijn, moeten de gemeente zorgen voor meer fiets-parkeerplekken. Een vergunningensysteem dat ruimte overlaat om de fiets-parkeerplekken te realiseren heeft dus de voorkeur van GroenLinks. Wel willen wij de wethouder meegeven ruimte te laten om initiatieven vanuit de stad tot bloei te laten komen. Er is in onze ogen mogelijkheid voor maatwerk en pilots. Zodat we ervoor kunnen zorgen dat de deelfietsen (en de rest van de deeleconomie) in onze stad ruimte krijgen om te groeien.