GroenLinks sprak zich in de commissievergadering Beheer van 16 mei uit tegen de kap van monumentale bomen bij restaurant Dreefzicht. Dat vond de wethouder niet leuk. Hij stelde zelfs dat GroenLinks de stad op slot zet als er nergens meer gekapt mag worden. Onzin. Wij zijn niet tegen de kap van bomen als die kap beter is voor mens en natuur. Maar ons uitgangspunt is en blijft: in Haarlem wordt niet gekapt, tenzij...

En dat tenzij bij Dreefzicht was onder de maat. De bomenkap is onderdeel van een grondruil om de parking aan de noordkant van Dreefzicht mooier te maken. Aan de andere kant van het pand zouden dan ruim 20 bomen moeten wijken voor nieuwe en meer parkeerplaatsen.

De huidige parkeerplaats geeft een rommelige aanblik. Dat klopt. Voor het college van B en W reden er een voorlopig ontwerp van te maken om de entree tot het stadsbos te verfraaien. Dat vinden wij een deugdelijk argument. Ook wij willen graag een mooiere hoofdingang. Maar dat betekent niet dat we onder elk voorstel onze handtekening zetten. En zeker niet als dat voorstel ten kostte van het stadsbos zelf gaat. Het bos moet bos blijven.

Wij hebben er dus geen begrip voor dat bomen uit dit Rijksmonument moeten worden omgezaagd. En dat lieten we bij monde van Sacha duidelijk blijken. Tot ongenoegen van de wethouder. Die verweet ons 'dogma's' en stelde dat wij met onze kritiek op kappen 'de stad op slot zetten'. Flauw, want met die reactie zet de wethouder elk debat op slot. De vraag is nu met welke sleutels we het debat nu weer kunnen openen en wie die sleutels in handen heeft.

Het debat in de commissie eindigde met een uitnodiging van de wethouder om samen de situatie bij Dreefzicht te bekijken. Wij gaan graag op die uitnodiging in. En we gaan graag met de wethouder en ontwerpers in gesprek over een eventuele aanpassing. Maar of het tot nieuwe inzichten en standpunten gaat leiden?

Peter Olaf van der Mark