Een meerderheid van de raad heeft tijdens de raadsvergadering van 27 september ingestemd met een eerste overeenkomst om te komen tot een nieuw ziekenhuis. Het Spaarne Gasthuis Schalkwijk is verouderd en aan vernieuwing toe. Op de huidige locatie zal er een nieuw ziekenhuis gebouwd worden. Omdat er ook woningen komen rond het nieuwe ziekenhuis wordt er in dit project samengewerkt door drie partijen: Gemeente Haarlem, Spaarne Gasthuis en woningcorporatie Pré Wonen.

Dit is niet de eerste keer dat over deze overeenkomst is gesproken. In eerste instantie lag er een plan voor om een duurzaam, circulair, natuurinclusief en gasloos project te realiseren. Iets waar GroenLinks een groot voorstander is. In de overeenkomst was alleen niet veel sociale huur afgesproken. 15% van het totaal maar. Om deze reden is er een motie samen met PvdA Haarlem, Actiepartij, SP, Jouw Haarlem en OPHaarlem opgesteld om de wethouder terug naar de onderhandelingstafel te sturen om te zorgen voor meer sociale huur in het plan.

In de nieuwe overeenkomst is nu 40% sociale huur afgesproken, maar hierdoor is wel de ondergrondse parkeergarage geschrapt en zullen er in totaal iets minder woningen gebouwd worden. Parkeren dus bovengronds, maar wel uit het zicht.

GroenLinks is blij met de extra sociale huurwoningen die zullen worden gebouwd. Er staan op dit moment 20.000 mensen in de regio Haarlem ingeschreven die wachten op een sociale huurwoning. Dit vindt GroenLinks niet aanvaardbaar en niet sociaal. Daarom vragen we nu en zullen we aandacht blijven vragen voor dit grote probleem.

Tijdens de raadsvergadering van 27 september sprak Jasper Drost namens GroenLinks Haarlem de volgende tekst uit:

"Dank voorzitter. GroenLinks heeft rond de nieuwbouw van het Spaarne Gasthuis drie belangrijke uitgangspunten, duurzaam, behoud ziekenhuis en sociaal. Al bij de eerste bespreking van dit onderwerp in de commissie ontwikkeling heeft GroenLinks aangegeven dit project een voorbeeld te vinden op het gebied van duurzaamheid: modulair, circulair en gasloos. Zo zien we het graag.

De relatie tussen het ziekenhuis en onze mooie stad gaat terug tot 1581, al 437 jaar in onze stad. Dat willen we graag zo houden.

En dan sociaal. 15% sociale huurwoningen op deze plek, helemaal aan het begin van zo'n grote ontwikkeling vindt GroenLinks niet zo sociaal. Daarom kiezen wij voor meer sociaal en parkeren uit zicht en niet voor ondergronds parkeren. 40 % sociaal in de nieuwe afspraak vinden wij een mooi resultaat. Wel hebben we wethouder Roduner in de commissie bevraagd over het absolute aantal woningen in de oude en nieuwe situatie. Hij heeft ons overtuigd dat er zowel  in de oude als in de  nieuwe situatie veel onduidelijkheid is over de absolute aantallen, maar het percentage 40% ligt nu tenminste vast. Daarom is GroenLinks positief over deze gewijzigde intentieovereenkomst. Wel dringen we er bij de wethouder op aan om met betrokken partijen in gesprek te blijven om te kijken hoe het totaal aantal woningen nog verhoogd kan worden."

Spaarne Gasthuis Nieuwbouw en Sociale woningen Afspelen op YouTube