Eindelijk gaan we duurzaam doen! Het eerste echte uitvoeringsplan voor de verbetering van de openbare ruimte in Haarlem is door de Raad aangenomen. En dat is mooi, want daarin staan veel dingen die wij als GroenLinks Haarlem van harte toejuichen.
Zo gaat de gemeente dit jaar de hoofdbomenstructuur versterken. Dat betekent dat we meer bomen gaan planten om de bomenrijen langs de Amsterdamsevaart, de Bazellaan, de Pladellastraat, de Nagtzaamstraat (ter hoogte van de brug), de Schalkwijkerstraat, de Gedempte Herensingel, de Oudeweg en Waarderweg  weer compleet te maken.
Daarnaast gaat de gemeente in de binnenstad 50-70 bomen planten en gaat de gemeente op zoek naar de plek voor de eerste Tiny Forest. Een tiny forest is een bos, zo groot als een tennisbaan, met veel bomen en ook veel mogelijkheid om in het bos te spelen en te wandelen. Er moeten meer tiny forests komen in Haarlem, maar de eerste zal in elk geval dit jaar worden aangelegd.

Er worden ook pleinen en straten aangepakt en direct vergroend, zoals de Ruychhaverstraat, de Hof van Egmond, het Voortingplantsoen en de Parklaan. En als je zelf nog ideeen hebt om de eigen buurt te vergroenen, een parkeerplek om te vormen tot een groen speelbosje of een grasdak te maken bijvoorbeeld, er is dit jaar een subsidie van  € 200.000,-- om zulke plannetjes van bewoners te ondersteunen.

Verder gaat er onderzoek gedaan worden om de fietsverbindingen van Schalkwijk richting Amsterdam en de Waarderpolder te verbeteren door tunnels onder de Schipholweg en de Oudeweg door. Ook voor fietsknelpunten worden oplossingen onderzocht zodat we die volgend jaar kunnen aanpakken.

En ten slotte wordt er gestart met het maken van een deltaplan voor de fiets waar wij als GroenLinks Haarlem zo voor hebben gepleit en wordt er onderzoek gedaan naar nog meer mogelijkheden om te komen tot duurzame mobiliteit.

Om deze plannen uit te voeren wordt een ambassadeur groen aangesteld en een taakaccenthouder tiny forest gezocht. GroenLinks Haarlem wil graag dat deze mensen verstand hebben van ecologie en zorgen dat wat er groen wordt gedaan ook ecologisch verantwoord is, zodat de kleine dieren, bijen en andere insecten weer vrijelijk door Haarlem kunnen vliegen en bewegen.

Al met al een goed begin van het programma Duurzaam Doen. Wij blijven opletten dat er zoveel mogelijk sprake is van daadwerkelijk DOEN en dat we niet steeds maar weer gaan onderzoeken in plaats van gewoon uit te voeren. Het begin is er !

Sacha Schneiders