Op 18 april neemt de gemeenteraad besluiten over het Parkeer-referendum . Als eerste staat op de agenda het “Bezwaarschrift wijkraad Heiliglanden de Kamp, wijkraad Vijfhoek, Raaks & Doelen en wijkraad Binnenstad Haarlem op het besluit van de raad over referendum Maatregelen Moderniseren Parkeren van 16 februari” .

Het bezwaarschrift is afgewezen. De raad basluit als referendumdatum: 19 juli te kiezen, verder neemt ze een besluit over de   referendumvraag en de subsidieregeling voor campagnes van voor- en tegenstanders.

Bezwaren wijkraden tegen referendum

De 3 wijkraden in het centrum stuurden eerder een reactie aan de initiatiefnemers van het referendum.

Een deel van de brief:

" De drie centrumwijkraden (allen B zone gebied) hebben gezamenlijk tijdens de inspraakprocedure een aantal voorstellen en amendementen ingediend, waarvan uiteindelijk ook een aantal tot onze tevredenheid is opgenomen in het totaalpakket, hetgeen een verbetering betekent ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel van het college.

Wij wensen geen verlengstuk van welke politieke partij dan ook te zijn of te worden, temeer daar dat in dit geval uitgerekend een politieke partij betreft die referenda te allen tijde afwijst en er nu voor kiest om juist dat middel in te zetten om de huidige coalitie een voet dwars te zetten.

Onderstaand lichten wij puntsgewijs ons standpunt toe.

De tekst in uw verzoek is op een aantal punten onjuist, dan wel suggestief en berust op oude en/of achterhaalde informatie: ‘alternatieve waarheden’ heet dat sinds kort.

Onderstaand lichten wij puntsgewijs ons standpunt toe.

De tekst in uw verzoek is op een aantal punten onjuist, dan wel suggestief en berust op oude en/of achterhaalde informatie: ‘alternatieve waarheden’ heet dat sinds kort.

 

Onderstaand de feiten:

1. Er komen niet overal parkeermeters zoals u aangeeft, het betaald parkeren wordt slechts ingevoerd in de huidige C zones. Bovendien wordt het parkeren daar beperkt tot maximaal 1 uur.

2. Uw waarschuwing voor ‘het waterbedeffect’ (zoals u dat noemt), is suggestief; nergens in de plannen van de gemeente is opgenomen dat het regime van betaald parkeren verder zal worden uitgebreid of dat er nieuwe C zone gebieden gaan ontstaan, tenzij op nadrukkelijk verzoek van een buurt zelf.

3. Er is een toezegging gedaan dat de papieren bezoekerskaart (voorlopig) niet afgeschaft zal worden totdat er een toegankelijk en flexibel (zo mogelijk digitaal) systeem ontwikkeld of aangeschaft is. Het tegengaan van misbruik van de bezoekerskaart, waardoor 2e en/of meerdere auto’s niet langer (vrijwel) gratis geparkeerd kunnen worden, vinden (niet alleen) wij, meer dan redelijk. Dat die kaart zo bejubeld wordt, heeft alles met die mogelijkheid van het misbruik te maken. De vervangende maatregel zal dat hopelijk kunnen voorkomen en is daarom in onze ogen een prima alternatief voor de huidige bezoekerskaarten.

4. ‘Het schaarste probleem’, i.c. het tekort aan parkeerplaatsen kan in een stad als Haarlem alleen opgelost worden door uitbreiding van (bewoners)parkeergarages en vooral door een betere bezetting van de huidige parkeergarages te realiseren en adequate P&R oplossingen. Het plan ‘Modernisering Parkeren’ gaat echter niet alleen maar over uitbreiding van het betaald parkeren, maar ook over een groot aantal neutrale en zeer nuttige maatregelen die het parkeren kunnen verbeteren en/of vergemakkelijken, zoals bijvoorbeeld modernere en betere parkeermeters en gedigitaliseerde bewegwijzering naar de parkeergarages.

5. Uw stelling dat naast de bezoekers van de stad óók de Haarlemmers € 1.000.000 extra gaan betalen, is niet onderbouwd en onjuist.

 

De drie centrumwijkraden zijn als gezegd van mening dat een aantal van de nieuwe maatregelen met name voor het centrum, waar de parkeerproblemen het grootst zijn, niet ongunstig is:

1. De binnenstad krijgt eindelijk een bezoekersregeling.

2. De parkeervergunningen worden goedkoper (wat ook voor de C zones geldt).

3. Er komen meer betaalbare parkeerplaatsen in de parkeergarages voor bewoners, waardoor de parkeerdruk op straat waarschijnlijk afneemt en de stad daardoor leefbaarder wordt."