In 2026 kunnen scholen grote problemen krijgen door geplande bezuinigingen op onderwijs. Als iemand die dagelijks in het onderwijs werkt, zie ik de impact hiervan van dichtbij. Ik zie de inzet van mijn collega’s die ondanks alles blijven inzetten voor hun leerlingen. Maar ik zie ook de groeiende problemen: te grote klassen, achterstanden die nauwelijks in te halen zijn en een tekort aan middelen en mensen om leerlingen echt te helpen.
Algemeen Bestuurslid
Het kabinet krijgt het maar niet voor elkaar om aan de slag te gaan in het belang van ons land.
Afgelopen donderdag 28 november is het beleidsplan dierenwelzijn door de Raad vastgesteld. Een mooi, kort en bondig plan, met aandacht voor huisdieren, vrij levende dieren, dieren die worden tentoongesteld en dieren die we liever niet in onze woonomgeving zien. Gelukkig hebben we ons beperkt tot de dieren die in Haarlem voorkomen. Geen beleid over varkenshouderijen en kippenstallen dus. Maar wel veel aandacht voor onze aaibare en iets minder aaibare gezelschapsdieren. En gelukkig ook voor de biodiversiteit.
Na maanden verkennen hebben de leden van GroenLinks Haarlem en PvdA Haarlem zich duidelijk laten horen: samen staan we sterker. Na een week van digitaal stemmen bij GroenLinks en een ALV van de PvdA is op 27 november 2024 duidelijk geworden dat we met één lijst de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 in zullen gaan.
Als je door Haarlem wandelt, zie je de impact van lokaal beleid om je heen. Groenere straten, lagere snelheden, energiezuinige woningen, het zijn niet zomaar toevalligheden; ze zijn het resultaat van de keuzes die wij hier in de raad als lokale politici maken.
Al sinds 2021 wordt in Haarlem en in 14 andere grotere gemeenten in Nederland gewerkt aan de invoering in 2025 van de 0-emissiezone voor vrachtauto’s en busjes in de binnenstad. Dat kan dus nu voor niemand meer een verrassing zijn. Ook niet voor de ondernemers, waarmee goed overleg is gevoerd en die sinds oktober 2023 konden reageren op het ontwerpbesluit. Veel ondernemers hebben dan ook op de nieuwe situatie ingespeeld door tijdig over te gaan op elektrisch dan wel ander niet uitstotend vervoer. In Haarlem zal de 0-emissiezone overigens ingaan per 1 juni 2025 en mogen “schone” dieselbusjes nog tot 2028 de binnenstad in.
Tijdens de commissievergadering van september is het onderwerp 'Stop Femicide' besproken naar aanleiding van de reactie op het initiatiefvoorstel, waarvan GroenLinks mede-indiener is. Het was bemoedigend dat zoveel partijen betrokken waren en gezamenlijk het voorstel hebben ingediend. In het voorstel worden de problemen, oorzaken en actiepunten uitgebreid beschreven. Tevens is het positief dat het college de problemen erkent en een constructieve reactie heeft gegeven. In de reactie van het college miste GroenLinks echter enkele belangrijke aandachtspunten. Zo heeft GroenLinks de wethouder verzocht om met duidelijke actiepunten te komen.
In de raadsvergadering van 26 september diende GroenLinks de motie “Versnel de energietransitie in de wijk door een kwartiermaker”. Met 17 stemmen voor en 20 stemmen tegen werd de motie helaas niet aangenomen.
Energiewoordvoerder Janneke Barten legt uit waar de motie over gaat: