Er zijn veel voordelen van het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom. Een lagere maximumsnelheid zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers veiliger en prettiger aan het verkeer kunnen deelnemen, zeker ook kinderen. Bij een ongeval waarbij een auto is betrokken, zoals een aanrijding tussen een auto en een fiets, is de kans op ernstig letsel kleiner als de snelheid lager is.

Eerder was de geldende overtuiging in veel gemeenten dat een weg pas naar 30 km kon wanneer de inrichting daarmee in overeenstemming was, zoals door verkeersremmende maatregelen. Alleen een bordje ’30’ zou niet genoeg zijn. En natuurlijk is dat ook het beste, maar omdat de capaciteit en het geld van gemeenten beperkt zijn kost het op die manier decennia voordat op alle wegen de snelheid is verlaagd.

Daarom gaan steeds meer gemeenten over op een andere aanpak, met Amsterdam als voorloper. Zonder te wachten op tijdrovende herinrichting is daar in 2023 op 80% van de wegen de snelheid verlaagd. Een jaar later zijn de resultaten veelbelovend. Het aantal ongevallen is met 11% gedaald, en het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers nam zelfs met 15% af. Het verkeersgeluid werd minder en hulpdiensten en bussen hadden nauwelijks vertraging (bron: Veilig Verkeer Nederland).

Ook in Haarlem hopen we dat de verlaging van de snelheid gaat leiden tot minder ongelukken. Er zijn nog een aantal wegen, zoals de Wagenweg, de Verspronckweg en de Westergracht, die uiteindelijk 30 km zullen worden, maar waarbij de uitvoering nog niet is ingepland. Dat betekent dat het nog vele jaren kan duren, en dat duurt ons te lang.

We hebben in de commissie Beheer aandacht gevraagd voor de situatie op de Westergracht, waaraan scholen, een winkelcentrum, kinderdagverblijven en voetbalcub GeelWit liggen. Heel veel kinderen steken de weg dagelijks over en dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties.

In 2024 is er al een motie van de Actiepartij en de PvdA aangenomen die vroeg om juist rondom scholen en kinderdagverblijven prioriteit te geven aan het verlagen van de snelheid naar 30 km. We hebben hier weer de aandacht op gevestigd en wethouder Van Leeuwen gaf aan dat het voorstel in de pijplijn zit. We kijken daar reikhalzend naar uit, en we blijven het volgen op de voet!