Op 6 november in Amsterdam is de grootste klimaatmars in Nederland ooit.

GroenLinks Haarlem verzamelt om 11.30 bij het station, naast de parkeergarage. De trein rijdt niet die dag dus gaan we met de vervangende bus naar Amsterdam Sloterdijk en dan de trein naar Amsterdam CS.

De mars start om 13.00 uur op de Dam.

De Klimaatmars op 6 november zal starten op de Dam in Amsterdam. Vanaf daar zal er een route door de stad gelopen. De Klimaatmars is een initiatief van de Klimaatcrisis Coalitie, een samenwerking van Oxfam Novib, Fridays For Future Nederland, Greenpeace, Extinction Rebellion, FNV, Fossielvrij NL, Milieudefensie, Grootouders voor het Klimaat, Code Rood, De Goede Zaak en Transnational Institute. Zie www.klimaatmars2021.nl .

We stevenen af op een opwarming van 3 tot 4 graden. Dat zal een ontwrichtend effect op onze samenleving en het leven op onze aarde hebben. Natuurrampen, falende oogsten, stijgende zeespiegels..

In het klimaatakkoord hebben alle landen afgesproken de opwarming onder de 1,5 graden Celsius te houden. Momenteel is de aarde gemiddeld met 1,1 graden opgewarmd. Dat heeft nu al merkbare gevolgen zoals afnemende biodiversiteit, verminderde waterkwaliteit, toenemende hittegolven en extreme weersomstandigheden. Als we doorgaan op de huidige weg, schrijft het IPCC, stevenen we in het beste geval af op een opwarming van 3 graden.