GroenLinks Haarlem en PvdA Haarlem lanceren een plan voor de aanpak van energiearmoede. Veel Haarlemmers hebben te maken met enorm stijgende energiekosten. Vooral huishoudens met lage inkomens, die vaker in slecht geïsoleerde woningen wonen, raken in de problemen. De aanpak van de klimaatcrisis en de energietransitie mogen er niet toe leiden dat de ongelijkheid in onze stad vergroot wordt. Om dit probleem aan te pakken presenteren PvdA en GroenLinks een zespuntenplan.

PvdA-lijsttrekker Floor Roduner: "De energieprijzen zijn extreem gestegen en meer dan verdubbeld. Veel Haarlemmers komen hierdoor in de problemen. Met dit actieplan willen we Haarlemmers financieel ondersteunen en verduurzaming op een sociale manier versnellen."

GroenLinks-lijsttrekker Jasper Drost: "De klimaatcrisis vraagt om snel handelen. In Haarlem laten wij mensen nooit in de kou staan. Met dit actieplan zorgen we voor rechtvaardige klimaatactie".

Met de zes concrete maatregelen kan volgens de partijen direct mee worden gestart. Met deze maatregelen worden de slechtste woningen als eerste aangepakt en krijgen bewoners met een laag inkomen ondersteuning.

1. Subsidies voor energiebesparende maatregelen juist beschikbaar voor mensen met een laag inkomen;

2. Geld voor zo snel mogelijk verduurzamen sociale huurwoningen;

3. Wijkgericht isolatieprogramma voor woningen met de laagste energielabels;

4. Iedereen toegang tot betaalbare duurzame energie;

5. Wijk voor wijk betaalbaar afstappen van gas;

6. Financieel ondersteunen Haarlemmers die kampen met energiearmoede.

Foto: ccnull.de Bilddatenbank - Bewerkt