De fractie heeft vooralsnog ingestemd met het voorstel van het college om het deel van de Albert Schweitzerlaan in Meerwijk, gelegen tussen Briandlaan en Braillelaan, van 50km-weg te wijzigen in een 30km weg en in te richten met klinkers. De fractie gaat daarbij af op de beoordeling van de verkeerspolitie, die net als de gemeente denkt dat dit de meest veilige optie is.
Op het deel gelegen tussen Briandlaan en Braillelaan, wordt het asfalt in de rijbaan vervangen door strengpersklinkers. Deze zijn meer comfortabel voor fietsers dan reguliere klinkers. Om de snelheid van het autoverkeer te remmen naar 30 km/uur worden 30 km-verkeersdrempels aangelegd en de rijbaan wordt versmald.
Er komen 78 parkeerplaatsen nu zijn dat 27 parkeerplaatsen.
Het deel gelegen tussen de Braïllelaan en het Leonardo da Vinciplein, wordt ingericht als fietsstraat met rood asfalt in de rijloper. Verkeersdrempels remmen de snelheid van het autoverkeer. De rijbaan wordt versmald.
De fractie vindt het belangrijk om te monitoren wat automobilisten straks gaan doen. Vooral aangezien sommige wegen eromheen geen 30-kilometerwegen zijn. Er moet goed gehandhaafd worden. Haarlem heeft al een paar 30-kilometerwegen die in de praktijk eigenlijk niet werken, omdat de weg niet goed is ingericht met de kenmerken van een 30-kilometerzone. Die zogenaamde ‘grijze wegen’ zijn een punt van zorg. Maar de gemeente en de politie zijn het erover eens dat de kenmerken op deze weg wel goed zijn. De fractie heeft begrip voor het standpunt van de wijkraad en de Fietserbond. Zij hechten aan herkenbare fietsstroken. Maar de fractie gaat mee in het idee van de ‘wijze heren en dames’ dat de variant met klinkers de autosnelheid beter afremt. Daarmee wordt de weg ingericht volgens het Haarlems Verkeers- en Vervoersplan, de beleidslijn waar de raad toe heeft besloten.