De bereikbaarheid van de binnenstad is tussen 2008 en 2012 van indexgetal 100 naar 116 gegaan.
Constateren de Kamer van Koophandel, de gemeente en het georganiseerd bedrijfsleven, samenwerkend in de Centrummanagement Groep.
Het gemiddeld aantal minuten nodig om op de Grote Markt te komen per fiets van de Jan Gijzenvaart in Haarlem Noord , per auto vanaf het Rottepolderplein en per bus vanaf het Wipperplein in Heemstede is 15 minuten. De auto doet er 10 minuten over.
Echter 43% van de inwoners van Haarlem vindt dat de binnenstad moeilijk bereikbaar is. Gemiddeld geven bewoners de bereikbaarheid een 5,7 op een schaal van 10 dat levert een indexgetal van ↓98 op.
"Zo zijn Haarlemmers slechte ambassadeurs voor de bedrijvigheid in hun eigen centrum." Aldus de samenstellers van het rapport. Uit recent onderzoek blijkt dat de bezoekers van de parkeergarages wél tevreden zijn.

Verdere cijfers waarop de bereikbaarheidsindex is gebaseerd uit het rapport:

Station Haarlem / Haarlem Centrum

2008           2012
↑ 100 naar   108

Het indexgetal 108 staat voor ruim 38.000  in- en uitstappende treinreizigers op Station Haarlem.

Connexxion / Haarlem

   2011        2012
↑ 100 naar    115

Gemiddeld aantal in- en uitstappende buspassagiers per maand bij Station Haarlem. Het indexgetal 115 staat voor 173.901 in- en uitstappers per maand.

Kortparkeerders / Haarlem Centrum

2008  2009 2010 2011 2012
↑ 100  94   101   113   135

Aantal kortparkeerders in Parkeergarage Raaks, De Appelaar, De Kamp, Houtplein en Parkeergarage Stationsplein. Het indexgetal 135 staat voor 1.396.509 maal parkeren.

Aantal ondergrondse autoparkeerplaatsen / Haarlem Centrum

2008 2009 2010 2011 2012
↑100 100   135   151   151

Aantal autoparkeerplaatsen in Parkeergarage Raaks, De Appelaar, De Kamp, Houtplein en Parkeergarage Stationsplein. Bron Onderzoek en Statistiek gemeente Haarlem. Indexgetal 151 staat voor 2.921 autoparkeerplaatsen.
Het parkeerpotentieel is na 2009 duidelijk gegroeid, zowel voor de auto (zie de cijfers) als voor de fiets (waar harde cijfers ontbreken). En er zijn winkeliers die hun omzet echt hebben zien stijgen toen de Raaks open ging. Nu zijn er plannen om onder de Dreef 240 extra plaatsen te bouwen, die in het weekeinde helemaal voor bezoekers beschikbaar zijn..

Eind 2008 begon de kredietcrisis. Hoe staat het nu ruim vier jaar later met het stadshart van Haarlem? De Haarlem City Index geeft daar antwoord op. Als we voor 2008 het getal 100 als basis nemen, dan is de City Index van Haarlem eind 2012 gegroeid naar 107. Dat klinkt als goed nieuws in moeilijke tijden.
Dat cijfer 107 staat voor allerlei ontwikkelingen, 33 in totaal,en gegroepeerd rondom vijf thema’s, de zogenoemde mandjes: Verdienvermogen, Stadskwaliteit, Vestigingsklimaat, Arbeidsmarkt en Bereikbaarheid. Samen combineren de vijf mandjes tot één getal: 100 dus in 2008 en nu 107, zeven punten winst.
Ter vergelijking: de Amsterdam City Index is tussen 2008 en 2012 slechts drie punten gestegen.

De binnenstad van Haarlem ligt er goed bij. Cultuur en uitgaansleven zijn booming. Je staat binnen vijftien minuten op de Grote Markt en er wordt honderdduizenden keren méér kort geparkeerd dan voorheen. En heel Nederland vindt Haarlem een geweldige stad. Kortom: de condities om goede zaken te doen zijn ruimschoots aanwezig.
Maar toch: geld verdienen gaat, ook in Haarlem, slechts mondjesmaat. Het niveau van vóór de crisis is nog niet gehaald. Waarbij de retail het extra moeilijk heeft. Het mooie winkelaanbod trekt een groeiend aantal kijkers, maar mensen kopen thuis online. In de binnenstad beperken ze zich steeds meer tot eten en drinken. Goed voor de horeca maar in de overige sectoren houdt men de omzet amper vast.

Het volledige rapport; ook over de andere thema's is te vinden op:

http://www.pressrecord.nl/wp-content/uploads/2013/04/HaarlemIndex_2013-…