Uitgesproken GroenLinks in de commissie Ontwikkeling 24 mei 2017 door Robbert Berkhout

Vorig jaar januari hebben wij aangegeven dat we de vele vooroorlogse woningen die het gezicht van de stad bepalen moeten koesteren. Dat maakt het voorstel om een groot deel van Haarlem Noord tot beschermd stadsgezicht te verklaren weliswaar begrijpelijk maar ook lastig vanuit de klimaatopgaaf die we ook hebben. Immers ogenschijnlijk werkt zo’n toewijzing vaak beperkend op duurzaamheidsinvesteringen als zonnepanelen en isolatie.

GroenLinks gaf aan dat dat niet het geval mag zijn. Dat uitgangspunt werd in de commissie breed gesteund en het college zei toe met een concreet plan te komen om deze woningen te kunnen verduurzamen.

Dat was begin 2016, nu een jaar later ligt er een nota voor waarin een aantal zaken staan vermeld; er wordt gewerkt aan zogenaamde productmarktcombinaties (PMC’s), totaalpakketten van duurzame maatregelen voor historische woningen maar tegelijkertijd kunnen we zien dat het actieprogramma vertraging oploopt.

Uit technische vragen blijkt dat we het hier over 7500 woningen hebben. Dat is grofweg een  evengrote opgaaf als de 7500 nieuwbouwwoningen die als het aan ons ligt aardgas-loos worden opgeleverd de komende 8 jaar. Beide; oude en nieuwe woningen zijn essentiële bouwstenen van een klimaatneutrale stad.

GroenLinks zou graag meer actie zien. meer prioriteit aan de verduurzaming van deze oude woningen willen geven. Enkele maanden geleden hebben we als raad unaniem akkoord gegeven om het Duurzaamheidsprogramma te versnellen met een structurele bijdrage van E1,5M per jaar. Dat is niet links of rechts, dat is een rationele afweging voor een klimaatbestendig Haarlem. Bij nieuwbouw is het inmiddels makkelijk. Energieneutraal en aardgas-loos nieuwe woningen opleveren is technisch inmiddels mogelijk. Maar juist bij oudere huizen ligt de uitdaging. En laat dat nou het type huizen zijn waar we er nogal wat van hebben in Haarlem. Wij zien de versnelling van de verduurzaming van juist deze historische woningen als bepalend om de resterende woningen in onze stad mee te krijgen.

Vandaar dat we de wethouder twee vragen stelden:

1. Is het mogelijk in het kader van Haarlem Klimaatneutraal, de constatering dat we echt elk dakoppervlak kunnen gebruiken voor dat doel en het feit dat deze technologie zich razendsnel ontwikkelt, om een tijdelijke ontheffing te verlenen voor bijvoorbeeld zonnepanelen.

2) Wethouder, Bent u het met mij eens dat de gemeente een voorbeeldrol heeft en een aanjager moet zijn als het gaat om energiezuinig renoveren.En zou het college vanuit die rol kunnen onderzoeken of het mogelijk is dat wij met ons gemeentelijk vastgoed hierin dan ook een voortrekkersrol pakken en een gemeentelijk monumentaal pand als voorbeeld nemen in deze.

We hebben namelijk veel monumentale panden in bezit en ook nogal wat achterstallig onderhoud.

En de techniek om ook dakpan-zonnepanelen te gebruiken bij monumentale woningen wordt inmiddels in Nederland toegepast. Dus wat houdt ons nog tegen.

Wat GroenLinks betreft geven we meer prioriteit aan de verduurzaming van onze oude historische woningen en geven we als gemeente zelf het voorbeeld door één van onze monumentale panden duurzaam te renoveren.

Robbert