Digitalisering is iets van deze tijd, dit wordt misschien wel door sommigen als een noodzakelijk kwaad gezien, maar zoals het 'Cruyfiaanse' spreekwoord zegt ‘elk nadeel heb z’n voordeel’.
Ook de introductie van het geld pinnen is in het begin op veel weerstand gestuit, maar inmiddels zouden we niet meer anders willen.

Waar gaat het nu dan over ?
In 2008 riep de gemeenteraad het college op om een digitaal systeem te ontwikkelen voor de handhaving van parkeervergunningen.
In september 2009 nam de raad daartoe het definitieve besluit, waarbij ook een duidelijk privacy reglement was opgesteld. Sommige details moesten nog worden uitgewerkt, maar een ieder was het erover eens, dat de gemeente Haarlem hiermee een goede service zou bieden aan haar inwoners.

Sinds januari van 2010 zijn alle parkeervergunningen van de bewoners van vergunningswijken gedigitaliseerd.

Alleen de bezoekersparkeervergunning was toen nog niet klaar. Dat was eind 2010 grotendeels voorbereid om vanaf 2011 in te laten gaan.

In oktober 2010 is gestart met circa 1000 adressen in de Burgwal. Dit om eventuele technische kinderziekten boven water te krijgen en op te lossen. Daarna zou de toepassing in de andere vergunningsgebieden worden uitgevoerd.  

Helaas is dit hele proces gepaard gegaan met, op z’n zachtst gezegd, gebrekkige communicatie. 

De reactie uit de stad, van mensen, die er direct mee te maken krijgen maar ook van de wijkraden is heftig. Voor de wijkraden kwam dit nog weer bovenop de soms jarenlange praktijk, waarbij zij aan de ene kant gezien worden als de vertegenwoordiging van een wijk met bewoners. Maar even zo makkelijk vaak worden overgeslagen of erger nog, genegeerd. Ik kan me goed voorstellen, dat dit enorm frustrerend is.

Deze frustratie moet worden weggenomen, door meer duidelijkheid te scheppen en beter te communiceren over op handen zijnde plannen en ontwikkelingen. Maar dat is een ander traject waar spoedig aandacht aan moet worden gegeven. 

Na een paar rumoerige commissievergaderingen en een evenzo drukbezochte raadsvergadering heeft het college besloten om de formele start van de digitale bezoekersparkeervergunning vier maanden uit te stellen. In deze periode zal er contact worden opgenomen met de wijkraden om de communicatie te verbeteren. Ook zal er nader worden bekeken hoe het staat met de privacy risico’s en het bestaande reglement zal worden aangeboden aan het College Bescherming Persoonsgegevens om te toetsen of het voldoet aan hun richtlijnen en eisen. Verder zal worden onderzocht of en hoe de uitzonderingen voor bv. ouderen, die niet over computer of mobiele telefoon beschikken, kunnen worden opgelost door middel van een telefonische informatielijn. En hoe bv. de thuiszorgers hun werk kunnen blijven doen zonder al teveel gedoe. 

Helaas is in de storm van protesten het pakket aan voordelen verloren gegaan. Mensen, die wel toegang tot computer of mobiele telefoon hebben, waarschijnlijk de meerderheid, zien ook zeker wel die voordelen.

Een paar voordelen van het digitale systeem:

-          Wanneer het bezoek een parkeerplekje zoekt dan kan de gastheer/-vrouw op afstand de code activeren, en dit geldt ook voor de verlenging, men hoeft niet meer naar buiten om de schijf in de auto te leggen of terug te brengen.

-          De handhaving gebeurt efficiënter met behulp van een scanvoertuig, waarbij alleen de nummerplaten die niet zijn aangemeld worden gebruikt om te bekeuren

-          De papieren bezoekersparkeerkaart is niet vervangbaar, de digitale code is vervangbaar

-          Bijna alle zaken voor parkeren kunnen thuis worden geregeld

-          Relatief lage kosten voor de bewoner en bezoeker. 

Wij als GroenLinks zijn uiteraard kritisch over de risico’s voor de privacy van mensen bij het gebruik van digitale systemen. Het Haarlemse Privacy reglement wordt nu doorgelicht door het CBP. Vooralsnog wachten we hier de uitkomst van af.
GroenLinks heeft ook begrip voor de bezwaren die zijn geuit door de verschillende groepen bewoners in de stad die geen toegang tot computer of mobiele telefoon hebben. Daar heeft de wethouder een oplossing voor aangereikt in de vorm van een telefonisch centraal nummer waar men de bezoeker telefonisch kan aanmelden. En voor andere situaties, die door het gebruik van het bezoekersparkeersysteem worden bemoeilijkt worden op dit moment oplossingen gezocht.

Uiteindelijk is het ontwikkelde systeem in grote lijnen een goedkoop en voor de meeste bewoners een gebruikersvriendelijk systeem, vermoedelijk vraagt het ook wel een gewenningsperiode, net als de pinautomaat, jaren geleden.