Donderdag 27 september stond het parkeerbeleid in de binnenstad wederom op de agenda van de Raad. Ditmaal ging het om het bezoekersparkeren. In het bijzonder ging het erom dat mensen die in de binnenstad zijn gaan wonen in de wetenschap dat zij geen parkeervergunning konden krijgen, ook geen recht hebben op een bezoekersregeling. Naar onze mening niet meer dan logisch. De oppositie vond echter dat het beleid erg onduidelijk was gecommuniceerd en dat er in feite een toezegging was gedaan aan deze groep mensen dat zij toch recht hadden op een bezoekersregeling.
Het parkeerbeleid in Haarlem is een ingenieus en daarom best ingewikkeld systeem. Het voordeel daarvan is dat aan zoveel mogelijk belangen wordt tegemoet gekomen. De voordelen en de nadelen worden zoveel mogelijk gedeeld. In principe vinden wij natuurlijk dat zoveel mogelijk auto’s uit de binnenstad moeten verdwijnen, maar dat is nog even een stap te ver. We zijn al een heel eind met het autoluw maken van de smalle straten in de binnenstad.
Een aantal bouwlocaties in de binnenstad konden wel bebouwd worden, maar alleen als de bewoners tevoren akkoord gingen dat zij geen parkeervergunning zouden krijgen en ook geen vignet voor hun bezoekers. Plaats voor meer auto’s is er namelijk niet. Dat betekent dat bezoek in de parkeergarage moet gaan staan of – duurder – op straat moet parkeren. Dat is de keerzijde van de medaille als je in de binnenstad woont. Gelukkig stemde de meerderheid van de Raad uiteindelijk tegen de motie om deze groep een bezoekersregeling te geven.
Het is nu 1 oktober geweest, dus het nieuwe beleid is ingevoerd. We wachten met spanning af hoe het gaat lopen en of er nog problemen ontstaan. Ik hoop van niet.
Sacha Schneiders