Bij Buurtbedrijf Haarlem werken mensen die tussen de wal en het schip zijn geraakt. Vanuit buurthuis De Sprong in Haarlem Oost doen zij klussen voor particulieren en woningcorporaties. Het Buurtbedrijf opent in oktober een dependance in Haarlem Noord.
Buurtbedrijf Haarlem ontstond in 2013 uit een samenwerking tussen de gemeente Haarlem, Haarlemse woningcorporaties, Spaarnelanden en SW-bedrijf Paswerk. Het bedrijf doet klussen voor woningcorporaties, bedrijven en mensen met een smalle beurs. Bert Rozendaal projectmanager bij Buurtbedrijf Haarlem: “Voor particulieren met een HaarlemPas werken we tegen een sociaal tarief van €7,50 per uur”,. “We schilderen, leggen vloeren, zetten een kast in elkaar of repareren een lekkende kraan. Onze klanten zijn vooral ouderen met alleen AOW. Zij zijn blij met ons werk en hun waardering doet onze mensen enorm goed. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

“Werk voor de corporaties en bedrijven doen we tegen marktconform tarief. Snoeien kost bijvoorbeeld één man een halve dag werk. Dat krijgen wij betaald, alleen werken daarvoor bij ons drie man een hele dag. Zij werken met behoud van uitkering en krijgen een vrijwilligersvergoeding.”

De nieuwe vestiging in Haarlem Noord opent in oktober en dus kan het Buurtbedrijf nieuwe mensen gebruiken. “Iedereen met twee rechterhanden is welkom”, zegt Bert. “Mannen én vrouwen. Ongeveer een derde van onze mensen is gewoon komen binnenlopen, anderen komen via de gemeente. Aan het Delfplein zitten we in een gebouw waar studenten en statushouders wonen. Wij werken ook voor hen en bieden ook plaats aan statushouders. Sinds een half jaar werkt bij ons een Syrische huisschilder. Met twee Nederlandse collega's heeft hij De Sprong prachtig geschilderd. Inmiddels spreekt hij Nederlands en is hij zelfs tolk. En hij haalde een diploma zodat hij bij een professioneel schildersbedrijf kan werken. Dat is gelukt, hij werkt nu als schilder bij een grote bouwonderneming. Een succesverhaal waar ik echt van kan genieten.”