Het kabinet wilde €2 miljard bezuinigen op onderwijs. Na druk vanuit de Eerste Kamer is dit bedrag verlaagd naar €1,2 miljard, maar zelfs dat blijft onacceptabel. Vorige week werd dit tijdens de onderwijsbegroting vastgesteld. Het is jammer dat veel oppositiepartijen ermee instemden. Deze bezuinigingen raken niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar vergroten ook de kansenongelijkheid. Onderwijs zou een springplank moeten zijn naar een betere toekomst, ongeacht de achtergrond van een kind. Deze bezuinigingen maken van die springplank een struikelblok.

In de praktijk betekent dit dat kinderen uit gezinnen met hogere inkomens al vanaf groep 3 huiswerkbegeleiding krijgen, sporten en culturele activiteiten volgen en volop kansen hebben. Kinderen uit lage-inkomensgezinnen hebben die kansen niet. Door lesuitval en grote klassen blijven zij vaak met achterstanden zitten en ouders hebben de middelen niet om te helpen met schoolwerk. Dit gaat niet alleen over gezinnen met een migratieachtergrond, maar over alle gezinnen met een laag inkomen.

Ik zie in groep 7 en 8 kinderen die rekenen op het niveau van groep 5. Ze stromen door naar het voortgezet onderwijs zonder de basisvaardigheden te beheersen. Dit is zorgwekkend, want bezuinigingen op basisvaardigheden maken deze situatie alleen maar erger. Zonder goede ondersteuning blijven veel kinderen laaggeletterd. Wat betekent dat voor onze kenniseconomie? Hoe bereiden we hen voor op een toekomst met uitdagingen zoals klimaatverandering en technologie, als de basis al ontbreekt?

Vanaf 2026 krijgen gemeenten minder geld, wat de situatie nog uitdagender maakt. Toch heeft GroenLinks in Haarlem al goede stappen gezet:

  • Onze motie om het schoolontbijt te continueren is aangenomen.
  • De sport- en cultuurregeling is uitgebreid voor kinderen tot 18 jaar uit gezinnen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum.
  • Samen met de PvdA hebben we een motie ingediend voor de Verrijkte Schooldag, en die is aangenomen.

Maar de grote uitdaging blijft: hoe zorgen we voor voldoende leraren en goede basisvaardigheden?

De Familieschool als oplossing

Een belangrijke stap voor 2025 en verder is de Familieschool. Dit concept combineert onderwijs, zorg en ondersteuning en biedt kinderen en ouders de begeleiding die ze nodig hebben. Het kan kansenongelijkheid structureel aanpakken en zorgt ervoor dat alle kinderen een eerlijke start krijgen. Daarnaast kan door de andere inzet van personeel de hoge werkdruk worden verkleind.

Onderwijs is de sleutel tot een eerlijke samenleving. Investeren in goed onderwijs is investeren in de toekomst van ons land. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat elk kind, ongeacht afkomst of inkomen, een gelijke kans krijgt. Want een sterke samenleving begint bij het klaslokaal.