In den Uiver 13 juni 2016

“Moedig, dat u zich in het hol van de leeuw waagt” zegt een VVD-bestuurder tegen wethouder Cora-Yfke Sikkema. U komt terecht in een rijtje sprekers tijdens het Thorbecke debat zoals Fred Teeven en Halbe Zijlstra. De ontvangst van de wethouder is dus vriendelijk en beleefd. Zelfs Jeroen Boer is in het debat beschaafder, dan hij wel eens in de raad of commissievergadering is, tegen de wethouder.

Uiteraard komt Jeroen Boer met allerlei verwijten en beschuldigingen richting de wethouder maar de wethouder pareert dat rustig met feiten en correcties.

Als de wethouder aan het begin stelt dat ze over alles wil praten maar niet over de 1 miljoen bezuiniging die via parkeren moet worden opgebracht; omdat dat bedrag is afgesproken in het coalitieakkoord met een democratische meerderheid in de gemeenteraad, is Jeroen Boer het daar niet mee eens en wil het er juist wel over hebben. Dat doet hij ook, éénzijdig.

Later verwijt Sikkema dat Boer populistische taal gebruikt als hij het heeft over een gemeente “die graait” en onjuiste vergelijkingen trekt tussen het parkeertarief in de Haarlemmermeer (met meer ruimte en minder parkeerdruk) en Haarlem.

Tijdens het inleidende debat tussen Boer en Sikkema wordt af en toe door actievoerder Pieter Vonk wat afkeurende kreten geslaakt. Als later het publiek vragen kan stellen komt hij uitvoerig aan het woord. Cora-Yfke gebruikt zijn boodschap om duidelijk te maken wat de afwegingen in het parkeerbeleid zijn. Leefbaarheid met meer bomen en ruimte in de straat wat Vonk wil, het beheersen en reguleren van de schaarste aan plekken en financieel de zaken op orde.

Als belangrijkste oplossing voor het oplossen van parkeerproblemen brengt Boer naar voren dat er nieuwe parkeergarages moeten worden gebouwd.

Een aanwezige stelt voor om de V&D om te bouwen tot parkeergarage. Cora-Yfke geeft als reactie dat dit pand niet van de gemeente is en het haar zonde lijkt van het gebouw. Zij was voorheen wel met de V&D in gesprek om gebruik te gaan maken van de kelder van de V&D voor fiets-parkeren.

Boer vindt het asociaal om bezoekmogelijkheid te limiteren tot 400 uur. Sikkema antwoordt dat in andere steden men gemiddeld toekomt aan 250 tot 300 uur. Dat wordt door Boer niet geloofd.

De wethouder wijst er op dat er nu al betaalde parkeerplekken in de vergunning gebieden zijn zo’n 700 maar dat die maar voor 20% worden gebruikt. Er zijn 900 plekken ‘over’ voor bezoek maar er zijn 16.000 bezoekersschijven uitgegeven. Er wordt zo’n 3000 keer misbruik gemaakt van de schijf.

Sikkema corrigeert Boer als hij verontwaardigd stelt dat de gemeente ‘zomaar’ het vergunningengebied kan uitbreiden. Cora-Yfke stelt dat dat gebeurt op basis van onderzoek en dat er natuurlijk een enquête onder bewoners aan voorafgaat.

Een ondernemer met een autoschadebedrijf stelt dat hij nu door creatief gebruik te maken van de bezoekersschijven zijn klanten en leenauto’s een plek kan geven in de buurt maar dat hij met de nieuwe maatregelen in de knel komt.

Deze ondernemer heeft ingesproken tijdens de commissievergadering over parkeren. Sikkema noemt een andere ondernemer stomerij Sassen, die pleitte voor een regeling dat kortparkeerders, klanten die iets brengen of halen, tegemoetkomt door een goedkoper eerste half uur parkeertarief.

Wethouder Sikkema wil sowieso maatwerk bieden voor mantelzorgers en kraamverzorgster die in de knel komen.

Jeroen Boer en enkelen uit het publiek zijn verontwaardigd over het plan voor een dak-kas met horeca op garage De Kamp ten koste van 35 parkeerplekken. De wethouder stelt dat het college ruimte wil bieden aan een ondernemer met een innovatief plan voor het realiseren van een hotspot; want De Kamp heeft een prachtig uitzicht over de stad.

Een dame uit het publiek stelt dat je weet wat de consequentie is als je in het centrum gaat wonen: geen voortuin en geen parkeerplek voor de deur. Ze is het met de wethouder eens (en oneens met Pieter Vonk die spreekt van een ‘aanzuigende werking’) dat het wel mee zal vallen met de toeristen die in de C-wijken rond het centrum ’s avonds willen parkeren. Maar zij wil als omwonende van garage De Kamp daar graag goedkoop parkeren. De wethouder antwoordt dat dat inmiddels door enkele bewoners al gebeurt.

Jeroen Boer wil geen parkeermeters in de C-wijken rond het centrum.

(redactie: Reden voor het toelaten van parkeermeters voor niet-belanghebbenden in de C-wijken is nieuwe wetgeving. Boetes voor parkeren zonder vergunning in de huidige belanghebbenden-parkeergebieden -de C-Wijken rondom het centrum- worden door gemeenteambtenaren uitgedeeld maar de opbrengst gaat, sinds de nieuwe wetgeving, naar het Rijk.)

Dat boeteopbrengsten naar het Rijk gaan, daar heeft Jeroen Boer geen probleem mee want “het Rijk doet daar ook goede dingen mee” (Bovendien valt hij hiermee zijn VVD minister niet af die deze constructie heeft veroorzaakt.) Een bezoeker suggereert dat de gemeente bij het Rijk moet aankloppen om die regeling terug te draaien. Wethouder Sikkema gaat graag met VVD-raadslid Boer naar Rutte om daarvoor te pleiten.

Debatleider Alex de Vries confronteert Jeroen Boer met het feit dat de VVD principieel tegen referenda is maar nu daartoe oproept. Jeroen noemt als reden dat het een onzalig plan is en kan niet noemen wat volgens hem de vraag zal zijn die wordt voorgelegd.

Wethouder Sikkema vertelt dat uitstel van invoering van een nieuw beleid nu elke maand 1 ton aan gederfde inkomsten veroorzaakt.

 

 

Pieter Postmus