Column Ziggy Klazes: ‘Gastheren/dames van de stad’ is hun officieuze benaming. Dat de medewerkers van de afdeling Handhaving niet door iedereen zo ervaren worden, was voor Daphne en mijzelf reden om eens te gaan praten met Maaike Patist, hoofd van de afdeling. Uit gesprekken met ondernemers maar ook met particulieren kwam namelijk het beeld naar voren dat de medewerkers van de dienst handhaving ‘star’ waren in hun optreden. Het ‘gebrek aan coulance’ en het ‘onvermogen om een situatie goed in te schatten’ waren de meest gehoorde klachten over de manier waarop de dienst op zou treden.
Omdat voor veel mensen het contact met de dienst handhaving het meest directe contact is met een gemeentelijke dienst, straalde de negatieve beeldvorming van dienst Handhaving ook af op de Gemeentelijke organisatie.
Maaike verzekerde ons dat uitgerekend de klantvriendelijke benadering een speerpunt was van de dienst. De medewerkers worden volgens Maaike getraind op het respectvol en geduldig tegemoet treden van overtreders en het per geval inschatten van de situatie en manier van handhaving.