In de Buurderijen bepalen de boeren en ambachtelijke producenten zelf hun prijzen, waardoor zij een inkomen krijgen dat fair is voor hen én goed is voor de lokale economie.

Boeren & Buren is een nieuwe manier van boodschappen doen, waarbij de consument direct van boeren uit de regio koopt. Zo krijgt de consument vers, lokaal en duurzaam voedsel, en de producent een eerlijke prijs voor zijn producten.

Boeren & Buren werd opgericht om de lokale landbouw te ondersteunen en een transitie naar duurzame landbouw te bevorderen. Door de keten te verkorten kunnen boeren zelf hun prijzen bepalen, en ontvangen zij meer dan 80% van de verkoopprijs van hun producten. “Dat is vele malen meer dan via de reguliere verkoopkanalen, waar ze het meestal met veel minder dan de helft moeten doen, of soms zelf met verlies verkopen”, vertelt mede-oprichter Marc-David Choukroun.

Wekelijks ontvangen de leden hun verse producten persoonlijk van de boeren en ambachtelijke producenten. “Zo zorgt het systeem voor transparantie, hernieuwde banden en gezelligheid”, aldus netwerkcoördinator Lesley Walet. Op elke Buurderij vind je een lokaal aanbod van groenten, seizoensfruit, ambachtelijk brood, zuivelproducten, vleeswaren en artisanale bereidingen. Leden bestellen van tevoren online wanneer en hoeveel zij willen, zonder abonnement of vast pakket. "Doordat alles op bestelling geoogst of bereid wordt is het gegarandeerd vers en gaan boeren zonder overschotten naar huis. Minder voedselkilometers en geen voedselverspilling dus!" voegt Marc-David toe.

Alle Buurderijen worden lokaal georganiseerd door een verantwoordelijke, die de locatie regelt en boeren en buren samenbrengt. “

AFHAALLOCATIES:
dinsdag 17.15 - 19.15 uur Pelgrimkerk, Stephensonstraat 1, 2014 KB Haarlem