Uitgesproken GroenLinks in de commissie ontwikkeling van 5 maart door Melissa Oosterbroek

Voorzitter, dit is een economische visie waar ook de bereikbaarheid en de noodzaak op goed OV een hoofdelement is in de nieuwe economie. En zo ziet GroenLinks dat ook. Wat GroenLinks betreft is het Openbaar Vervoer de stam als de gehele economische visie de boom is.

GroenLinks kijkt uit naar het Actieprogramma Impact Ondernemen 2020-2024 & is geïnteresseerd in de mogelijkheden van MRA Invest.

De relatie tussen de ondernemers en de gemeente is wat GroenLinks betreft ontzettend belangrijk voor de vitaliteit van onze stad. Het is dan ook goed dat het college inzet op een digitaal ondernemersplatform Haarlem en daar heeft GroenLinks nog wel een idee bij. Is het een idee om kleine opdrachten vanuit de gemeente Haarlem online aan te bieden voor de zelfstandige ondernemers in Haarlem? Dus dat het digitaal ondernemersplatform Haarlem ook een opdrachtenplatform wordt? GroenLinks ziet hier een kans om juist Haarlemse ondernemers onze opdrachten te gunnen en ook de mogelijkheid voor beleidsmedewerkers om de opdracht die zij te vergeven hebben bij een breed publiek uit te zetten. Zo kunnen we wat GroenLinks betreft het lokale MKB goed faciliteren.

Ik juich het ontzettend aan om iemand aan te nemen die het accountmanagement van de ontwikkelvisies. Dat lijkt me heel goed als deze accountmanager ook verantwoordelijk wordt voor het indienen van subsidie trajecten voor deze ontwikkelvisies, op die manier verdienen we het geld terug en is dat een goede investering ook voor extra geld voor de energietransitie en circulaire economie dus dat lijkt ons een goede vervolgstap om vandaag al te nemen.

Ik zie ook een paragraaf waar ik dan weer wat onzeker van wordt. Dat is de zin bij het uitvoerings terrein er risico bestaat een risico dat er geen extra capaciteit en middelen beschikbaar komen om deze activiteiten uit te voeren. Er kunnen dan verwachtingen zijn gewekt bij partijen in de stad die niet kunnen worden waargemaakt. Ik denk dat het goed is om de verantwoording voor valse verwachtingen niet bij het beleid maar bij de dagelijkse gesprekken van onze organisatie te leggen. Tegen de wethouder zou ik hierover willen zeggen wees duidelijk en eerlijk naar een ondernemer. Ondernemers willen investeren maar houd ze geen worst voor als die niet haalbaar is. En dat kan onze organisatie beter inschatten dan de ondernemer zelf. Een voorbeeld hiervoor is dat het beleid geen budget meer heeft dat jaar, dan is het wel zo vriendelijk om dat ook te communiceren aan de ondernemer bij een eerste gesprek. En betaal de rekening van de ondernemer op tijd wethouder, daar is onze economie ook al erg mee geholpen!

Naar aanleiding van de inspraak heeft de wethouder Berkhout aangegeven het ondernemers platform ook in te richten als opdrachten platform. Hierdoor kunnen Haarlemse ondernemers makkelijker samenwerken met de gemeente Haarlem.