Uitgesproken GroenLinks in de commissie ontwikkeling van 3 februari

Convenant Waarderpolder / Aandacht voor klimaatadaptatie om onze werkgelegenheid te behouden

GroenLinks vindt het ontzettend belangrijk dat we dit convenant nog een keer in de commissie bespreken.

In de eerste plaats om te benadrukken hoe belangrijk het is om rekening te houden met hittestres. Hoe kun je aan het werk als het buiten 42 graden is? Door klimaatverandering wordt het hier heter en heter en is de productiviteit van onze Waarderpolder in het gedrang. En dat terwijl wij de openbare ruimte op hitte dagen met 10 graden kunnen koelen met voldoende groen en dus de productiviteit behouden; maar daar moeten we wel wat aan doen.

Niet alleen tijdens de zomer ook in de herfst en in de winter krijgen we steeds meer te maken met veel regen. Stortbuien. Ontzettend veel regen in een korte periode. Stortbuien kunnen ervoor zorgen dat het riool de kantoren binnen loopt. En dat is heel smerig en duur.

Afgelopen kadernota heeft GroenLinks samen met D66 en de ChristenUnie al aan het College vraagt om deze klimaatrisico’s goed in kaart te brengen en in onze begroting te verwerken. Met dit convenant zijn deze risico’s erkent door de gemeente en ondernemers. Het is daarom tijd om aan de slag te gaan. Want deze maatregelen zijn niet leuk en groen en aaibaar. Nee deze maatregelen zijn randvoorwaarden van een gezonde economie en daarom willen we net als D66 dat beschikbare geld ophalen bij het Rijk.

Ten tweede wil GroenLinks de wethouder en de ondernemers in de Waarderpolder een compliment maken. We zijn ontzettend trots op de Makers in Maak Haarlem en de plannen voor waterstof, houtbouw en blij met de ondernemers die circulaire prijzen winnen met de NS. We willen de donut economie verder in praktijk brengen in Haarlem want dat zorgt voor behoud van onze economie.

Als laatste het lijkt ons handig om het energieverbruik van grootverbruikers zoals het datacenter in kaart te brengen. Want dat hebben we gewoon nodig voor ons plan Haarlem Klimaatneutraal 2030.

Naar aanleiding van de bijdrage gaat de wethouder kijken of er capaciteit is om de klimaatadaptieve maatregelen toe te passen maar hij beloofd nog niets.