"Hier zit dan ook een ontzettend blij raadslid" aldus Robbert in de Raadsvergadering. Blij dat het gelukt is om iets wat echt onmogelijk leek binnen een jaar voor elkaar te krijgen.
Makkelijk ging het niet. Een jaar geleden ontstond bij een kopje koffie het idee om Haarlemmers zich te laten uitspreken voor het nachtnet. Samen met Sidney Visser (schaduwraadslid PvdA) en Jasper Drost vond ik dat die wens aandacht nodig had. Het moest niet het zoveelste proefballonetje van een partij zijn maar een langgekoesterde wens van voornamelijk veel jongeren! Via de Facebookpagina Haarlem moet op het Nachtnet stroomden de likes en reacties binnen. Deze aandacht bleek ook in de media niet onopgemerkt. Vervolgens grepen we de Provinciale Statenverkiezingen aan om middels een verkiezingsdebat in het Patronaat partijen zich te laten uitspreken over deze treinverbinding. Hoewel helaas lang niet alle politieke partijen enthousiast waren werd wel duidelijk dat niemand eigenlijk wist welke kosten deze verbinding met zich mee zou moeten brengen.
Dat deed ons besluiten via wethouder Cora-Yfke Sikkema bij de NS een offerte op te vragen. Wat zijn nou die werkelijke kosten van een trein in het weekend? Hieruit kwam naar voren dat dat helemaal niet zo veel geld hoefde te kosten.
Dat was voor velen een eye-opener. De vervolgstap was dan ook om bij de Begrotingsweek afgelopen November een motie in te dienen waarin we het college verzochten een proef in te stellen voor deze nachttreinverbinding. De motie werd met instemming van de gehele gemeenteraad aangenomen. Dat was wat ons betreft al een historisch moment.
__________________________________________________________________________
Afgelopen donderdag lag dan de uitwerking van deze motie voor. De NS heeft namelijk snel zekerheid nodig om de nachttrein in de dienstregeling van 2017 op te nemen. Wat ons betreft is het volstrekt normaal als de ondergrondse fietsenstalling ook tot de laatste trein openblijft. Hier was echter geen meerderheid voor te vinden in de raad.
Tijdens de raadsvergadering probeerde de SP nog wel zand tussen de wielen te strooien door het dekkingsvoorstel in twijfel te trekken. De SP gaf aan de kosten van de nachttrein ten koste te laten gaan van beleid gericht op duurzaamheid. Gelukkig was ook hier geen meerderheid voor te vinden.
Wat ons betreft is deze proef van drie jaar voor een trein later de eerste stap in een proces om tot een volledig nachtnet te komen. Een structurele nachtelijke verbinding tussen de hoofdstad van het land en de provinciehoofdstad, ook na 2020. Daar gaan we voor.
Robbert Berkhout