1 December besprak de Commissie Ontwikkeling de Industriehavenbrug. Dit is de fietsbrug die de Nieuwe Energie met het Figeeterrein zal gaan verbinden. Dit project is al enige jaren in voorbereiding. Nog geen twee maanden geleden kwam wethouder Langenacker naar de Commissie met een verzoek voor een aanvullend krediet ter waarde van E2,- miljoen. Dit zorgde voor veel weerstand bij partijen want dit kwam bovenop al eerder vrijgemaakte kosten.
GroenLinks gaf toen zich niet af te laten schrikken door het hoge bedrag en nog steeds voor de brug te willen gaan. Gl ziet namelijk ontzettend veel voordelen van een fietsbrug op die locatie. Echter we vonden dat de ramingen nogal fors waren en verzochten de wethouder dan ook nog eens goed naar het gevraagde krediet te kijken. Ook waren we hoopvol dat de ondernemers wellicht hun bijdrage zouden kunnen verhogen.
1 December was er gelukkig heel erg goed nieuws. Niet alleen vielen de kosten zo’n E7 ton lager uit. Ook bleek dat de ondernemers bereid waren hun bijdrage te verdubbelen. Daarnaast was er voor het eerst gekozen voor een zogenaamde maatschappelijke kosten/baten-analyse. Dit is een zeer interessant instrument waarmee je in kunt schatten wat de maatschappelijke winst is van bijvoorbeeld een zodanige investering als een fietsbrug. Hieruit kwam naar voren dat de kosten en de baten van de fietsbrug over een periode van 10 jaar praktisch met elkaar in evenwicht zijn.