Column door Fer Daalderop:

De verkiezingen voor het Europees Parlement zijn voor GroenLinks succesvol verlopen. Maar liefst drie zetels, waar we hoopten op twee! In Haarlem is het resultaat nog veel meer dan het landelijk, nl. 15,2% tegenover 8,8%. Nu is Haarlem altijd al een voorloper geweest, maar nu is ze zelfs de 2e partij in de stad geworden. Na D66 dat maar liefst steeg van 11,7% in 2004 naar 17,4% nu. Als dit de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 zouden zijn zouden GroenLinks en D66 samen een derde van de zetels hebben. En natuurlijk de eerste kandidaten zijn voor een coalitie.
In de andere gemeenten van de regio Haarlem, in feite Zuid-Kennemerland liggen de zaken wat anders. De aanhang van GroenLinks is hier een stuk minder, maar in Heemstede wel meer dan het landelijk gemiddelde.

In Zandvoort is het aandeel dat de PVV behaalde maar liefst 28,5% en ook de VVD komt nog tot 19,1%, dus samen bijna de helft. En GroenLinks komt hier tot slechts 5,5%.

Het aantal stemmen op GroenLinks was in Haarlem  6.501 (6.500 mensen plus jij) en in de regio 8.528. In Haarlem zijn er ca 300 leden en in de hele regio 400. Dat betekent dat er 21 maal zoveel stemmers op GroenLinks zijn als leden.

Als we mogelijk volgend jaar één afdeling zijn, dus alle vijf gemeenten tezamen dan is er in de omliggende plaatsen nog wel het een en ander te doen.Ja, dan is het wel aardig om eens te kijken naar een haalbare coalitie. Stel: Europese verkiezingen - Haarlemse uitslag - geldt voor Haarlemse Gemeenteraadsverkiezingen 2010. Je moet wel een meerderheid hebben en in principe de winnaars krijgen de voorrang. Wel moet gelden dat de partijen op grond van hun beloften tijdens de verkiezingen met elkaar kunnen samenwerken.

Zo zou de verdeling kunnen zijn met de wethouders:

Partij

Wethouders

Totaal

6

Stel: Europese verkiezingen - Haarlem Stembureau 6 - geldt voor Haarlemse Gemeenteraadsverkiezingen 2010. Dit is het stembureau bij de Kring aan de Parklaan. Hier zat ik op 4 juni als stembureaulid.

Partij

Wethouders

3

Totaal

6

Dit is natuurlijk maar een ‘Spielerei’, maar het geeft aan wat zou kunnen.

Fer Daalderop

"