Het is mooi dat steeds meer Haarlemmers en bewoners van onze buurgemeenten de fiets pakken als ze naar de binnenstad gaan. Daardoor laten ze de auto staan. Dat is gezonder voor de mensen in meerdere opzichten: een beetje bewegen is goed, de lucht raakt minder vervuild als we de auto laten staan en er hoeft niet naar een parkeerplaats gezocht te worden voor de auto, wat stressvol is. 

Gevolg is echter wel dat het steeds moeilijker wordt je fiets te parkeren als je het centrum hebt bereikt. Fietsparkeergarages zijn er nog weinig, fietsenrekken zijn altijd vol en de meeste winkeliers hebben (terecht) een bordje voor de etalage staan dat fietsen niet geparkeerd mogen worden. De oplossing van dit probleem is nog niet eenvoudig en we zijn al geruime tijd aan het overwegen wat een goede en ook haalbare oplossing is.

Dit heeft geresulteerd in het actieplan Fiets, dat door wethouder Berkhout uitgevoerd gaat worden. Daarin staan plannen voor fietsparkeergarages, zoals op het Houtplein, in de kelder van de vroegere V&D en bij het station Haarlem Spaarnwoude. Omdat de uitvoering van dit plan nog enige tijd kost, hebben we in de commissie beheer een  aantal  tijdelijke maatregelen goedgekeurd. Daarom zijn de fietsrekken op de Botermarkt weg en zullen ze ook op de Zijlstraat verdwijnen. Er komen fietsvakken, waar je je fiets neer kunt zetten, maar die ook door voetgangers gebruikt kunnen worden als er geen fietsen staan. Dat geeft meer ruimte op straat en meer ruimte voor fietsers en voor voetgangers. Fietsen kunnen op die plekken dan niet vastgezet worden aan een rek, maar er zijn ook plekken waar dat wel kan, zoals bijv. de fietsparkeergarage aan de Smedestraat. Voordeel is ook dat er wellicht minder zwerffietsen en fietswrakken op plekken voor fietsen in de binnenstad achter blijven. Wie zijn fiets niet vast kan zetten, neemt hem hopelijk gewoon weer mee uit de binnenstad. hiermee hopen we het extra aantal fietsers en voetgangers beter te faciliteren.