4 juni - De fractie en (beoogd) wethouders zijn op bezoek bij BUUV in hun kantoor aan de Raaks. BUUV is een zogeheten Sociale Marktplaats, waar vraag en aanbod op elkaar afgestemd wordt. Vraag en aanbod o.a. op het gebied van gezelschap, een klusje, hulp op de computer of met de administratie, samen een hobby of sport beoefenen, onderwijs, cultuur, koken, breien, buurt opknappen enzovoort.
Er wordt nooit betaald voor de hulp. Hooguit via een kopje koffie of thee. Meestal duurt een bezigheid 2 of 3 uur.
Vraag en aanbod komen bij elkaar via de website, via prikborden met kaartjes, via een inloopspreekuur en via de telefoon. Van 09.00 tot 17.00 uur is BUUV bereikbaar. Aan de telefoon krijgt een beller een professional die als ‘sociaal makelaar’ per stadsdeel een ‘match’ maakt. Meestal worden matches binnen een stadsdeel gemaakt maar soms ook door de hele stad heen. De professionals zijn gedetacheerd vanuit 7 verschillende welzijnsorganisaties.
In Haarlem is BUUV  onderdeel van de sociale basisinfrastructuur. Anderzijds is het een zaak van burger tot burger waarbij iedereen kan meedoen. Zowel een aanvrager als een aanbieder wordt een “BUUV” genoemd.

In mei 2018 waren er 6850 deelnemers die 17.500 geregistreerde ‘matches’ uitvoerden/beleefden. Ongeregistreerd vindt er een veelvoud (5x) van het aantal matches plaats, omdat vrager en aanbieder na de bezigheid via BUUV vaak meerdere vervolgafspraken maken als het klikt. Via BUUV ontstaan nieuwe sociale netwerken en worden nieuwe vrijwilligers ‘aangeboord’.

Het ‘concept’ van BUUV is in 2010 samen met bewoners bedacht en is in Haarlem enorm gegroeid. Ook in andere steden bestaat BUUV, soms met minder professionals en met beperkte openingstijden, waardoor de effectiviteit minder is.

Hulp door een onbekende is vaak minder bezwarend dan het (weer) moeten vragen aan een bekende.
Het bieden van hulp levert de meeste mensen plezier en voldoening op. In alle gevallen is er sprake van menselijk contact waaraan ieder behoefte heeft. Daarmee wordt in enkele gevallen ook eenzaamheid bestreden.
Er wordt overigens geen ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ van iemand gevraagd,

Inmiddels is het ook mogelijk om een groepsactiviteit te vragen of te bieden via BUUV.

Het gaat om een samenwerking tussen burgers onderling met een risico dat sommige mensen vervelend kunnen zijn/doen. Maar de positieve verhalen van BUUVen zijn talrijk en heel verschillend.

Er zijn een tweetal 'BUUVen' en een vrijwilliger aanwezig die vertellen over hun (positieve) ervaringen. Een BUUV vertelt dat zij in Haarlem kwam wonen en in feite een sociaal netwerk heeft opgebouwd via BUUV. Zij doet verschillende activiteiten. Inmiddels begeleid zij één keer per week iemand met syndroom van Down in het openbaar vervoer zodat die persoon naar haar werk kan.

Er werken ongeveer 60 vrijwilligers bij BUUV die o.a. per 1 of 2 weken de kaartjes op de prikborden verversen.