GroenLinks is al jaren voorstander van een fietspad naast het voetpad Houtmanpad. Maar de GroenLinks-fractie weegt de huidige financiële risico’s en het risico van vertragingen zwaar. Er is sprake van een aantal risico’s waardoor de totale kosten uiteindelijk veel hoger kunnen uitkomen dan het huidige tekort. Daarom stemt de fractie in met het voorstel van het college om te stoppen met de voorbereidingen.

De Raad van State heeft een onafhankelijk vleermuizenonderzoek verplicht gesteld dat pas in het voorjaar 2014 kan starten. Er moeten nog vele vergunningen in procedure worden gebracht waartegen beroep en bezwaar mogelijk is, die de nodige tijd vergen, zoals een vergunning voor de aanleg van bruggen. Ook moet er een (nieuwe) omgevingsvergunning in procedure worden gebracht voor de onderdoorgang van het tunneltje onder de Westelijke Randweg.
Verder heeft de provincie aangegeven dat het Houtmanpad gedeeltelijk in een ‘Aardkundig monument’  ligt. Er is daarom een ontheffing nodig (via een zware procedure) voor dieper graven dan 1 meter voor de palen van de bruggen.
Ook zijn de termijnen voor de provinciale subsidiebijdrage niet oneindig. Een alternatieve route voor het fietspad moet worden onderzocht van de Raad van State.
 
Hessel Kruisman: “GroenLinks is voorstander van een fietspad dat niet langs een autoweg loopt met uitstoot van CO2 en fijnstof. Voorstander van een recreatieve fietsroute vanuit Haarlem richting strand. Met zoveel mogelijk behoud van het groene en idyllische karakter van het Houtmanpad. Voor een deel zou het fietspad, gescheiden door een haag, langs het pad lopen. Maar noodgedwongen zou er ook een stuk pad gedeeld moeten worden door fiets en voetganger. Uiteraard was GroenLinks voor behoud van zoveel mogelijk struiken en bomen. We betreuren dat het project stopt en dat er zoveel zaken fout zijn gelopen in de voorbereiding.”