Het gebied tussen de Gedempte Oostersingelgracht, Oudeweg ,en de Amsterdamsevaart tot waar de Fly-Over moet komen wordt de Oostradiaal genoemd. De gemeente heeft het plan om daar een gebiedsvisie voor te ontwerpen en voert daarover nu oriënterende gesprekken met raadsleden. In het gebied vinden we o.a. de Zuiderpolder, waar ooit een stadion moest komen, Ikea, Station Spaarnwoude, de Veerplas en de Oostrand wordt gevormd door de Liede.
GroenLinks heeft geen bezwaar tegen het maken van een visie, maar we staan wel kritisch tegenover de mogelijke ontwikkelingen die daar het gevolg van kunnen zijn. Zo wordt de deelnemers gevraagd hoe men over bebouwing bij de Veerplas denkt.

De Zuiderpolder, die nu geen stadionlocatie meer is, kan volgens een aantal partijen wel bebouwd worden en ook vragen de initiatiefnemers van de visie zich af in hoeverre het gebied rond de Liede open en groen moet blijven.  Hoewel er dus nog geen sprake is van een plan is wel duidelijk dat woningbouw een van de drijfveren is voor het maken van de gebiedsvisie.  Dat is op zich prima; zo kan er rond station Spaarnwoude ruimte gevonden worden voor hoogbouw. Veel enthousiasme is er al voor het doortrekken en bevaarbaar maken van de Amsterdamsevaart. Aan weerszijde kan dan deels woningbouw plaatsvinden.

Het plan voor een transferium wordt door GroenLinks verwelkomd, dat bepleiten we immers al jaren, het ondersteunt het beleid voor een autoluwe binnenstad.

Na de zomer komt het college met een aantal scenario’s aan de hand waarvan de gemeenteraad een keuze kan maken op welke manieren het gebied verder verdicht zou moeten worden en in hoeverre open ruimte, groen en water daar plaats in krijgen.

De gebiedsvisie Oostradiaal gaat uit van de gedachten dat er een duidelijke stadsrand moet komen en dat het gebied een betere “identiteit” moet krijgen.

Je kan de vraag stellen of dit geen leuke verpakking is voor verdere verdichting en verstedelijking (deels) ten koste van de groene en open ruimte.  Als dat zo uitpakt zal GroenLinks daar zèèr kritisch tegenover staan. Het volbouwen van de groene randen is iets dat GroenLinks niet wil en daar staan we niet alleen in.

De verstedelijking en de verdichting staan dankzij GroenLinks nu prominent op de politieke agenda. Ze zullen tot aan de gemeenteraadsverkiezingen aanleiding geven tot veel debat en hopelijk duidelijke stellingname.  Hopelijk kan daarmee het sluipende proces van verdere verstening van de stad tot staan worden gebracht.

Lukas Mulder