Onderstaande motie is aangenomen.
Groenlinks wil dat Haarlem blijft meten wat de werkelijke geluidsproductie is van overkomende vliegtuigen die van of naar Schiphol/ vliegen. Die meting moet niet worden overgelaten aan Schiphol/LVNL. GroenLinks diende een motie in om dat te bereiken. Zowel SP, PvdA en Partij Spaarnestad dienden de motie mede in. Haarlem deed tot nu toe mee aan metingen van vliegtuiglawaai met 5 meetpunten via Geluidsnet. Het College van B&W wil de metingen en de betaling daarvan eind dit jaar stopzetten. De motie is donderdag 3 december in de raad behandeld. De motie is aangenomen door een meerderheid van GroenLinks, PvdA, CDA, SP, ChristenUnie, VVD min 1 persoon. D66 wilde het geld beter besteden omdat door de crisis er toch minder gevlogen wordt.

Het is en blijft voor de bevolking van Haarlem en Spaarndam van grote betekenis om vliegtuiggeluid onafhankelijk te laten meten. Bewoners moeten onafhankelijke informatie kunnen krijgen over de geluidniveau's van vliegtuigbewegingen en dat kan nu nog via www.geluidsnet.nl . Het gaat om ongeveer 500.000 vliegbewegingen per jaar. Rond Haarlem zijn vijf meetpunten van Geluidsnet die tot nu toe betaald werden door de gemeente á 16 duizend euro per jaar.

Het college wil echter de metingen aan Schiphol overlaten. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland - LVNL hebben wel een aantal meetpunten in relatie tot radarbeelden, maar die meten m.n. de geluidspieken. Bovendien baseert Schiphol zich vooral op berekeningen via theoretische computermodellen.

Geluidsnet daarentegen kan de objectief gemeten gemiddelde geluidswaarde van dag- en nacht over een heel jaar optekenen. De zogeheten Lden-waarden, iets wat Schiphol realistisch niet kan.

Ten zuiden van Schiphol werken gemeenten samen aan geluidsmetingen. Haarlem zou zich daarbij aan kunnen sluiten suggereert GroenLinks. De motietekst: http://haarlem.groenlinks.nl/files/motiegeluidmetenSchiphol.pdf