11 September  opende wethouder Meijs buurttuin De Papegaai in Haarlem Oost. Waar eerst een kaal grasveld lag, is een nieuwe ontmoetingsplek ontstaan voor de buurt.

Bewoners kunnen hier dankzij de 20 (moes)tuintjes van stichting Doe-tuinen, bloemen zaaien en zelf gekweekte groenten oogsten. Ook kunnen bewoners in de nieuwe buurttuin kennis opdoen over de natuur en het milieu.

In haar speech benadrukte wethouder Meijs het belang van sociale initiatieven in een wijk. “Ik ben ervan overtuigd dat het zaadje dat jullie met elkaar hebben geplant straks niet alleen letterlijk een rijke oogst oplevert, maar ook een positieve impuls zal geven aan de onderlinge betrokkenheid binnen de buurt, het oog hebben voor elkaar.”

Vergroening en biodiversiteit

De doe-tuin in Haarlem Oost draagt straks met haar bloemen en biologisch geteelde groenten niet alleen bij aan het geluk van bewoners, maar ook aan vergroening van de stad en een toename van de biodiversiteit. En dat is belangrijk, want met de toenemende druk op de woningmarkt moet Haarlem meer woningen bouwen en dat betekent meer stenen. Meijs: “Dit betekent in de eerste plaats dat wij zorgvuldig moeten omgaan met het bestaande groen. Daarnaast kijken wij samen met onze partners in de stad hoe we waarde kunnen toevoegen aan het bestaande groen. Deze buurttuin is daar een mooi voorbeeld van.”

In de buurttuin kunnen bewoners bloemen zaaien en zelf gekweekte groenten oogsten.

9 doe-tuincomplexen

Stichting Doe-tuinen heeft verspreid over Haarlem 9 doe-tuincomplexen. Op die complexen zijn bij elkaar 530 doe-tuintjes, waar bewoners (tegen een kleine vergoeding) kunnen (moes)tuinieren. De bewoners zijn samen verantwoordelijk voor het onderhoud van hun complexen en individueel verantwoordelijk voor hun eigen doe-tuintje.