Ja-Ja-Sticker
Ja-Ja-Sticker

Gemeentenieuws: Vanaf 1 januari 2020 niet meer standaard ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus

Vanaf 1 januari 2020 ontvangen inwoners en bedrijven uit de gemeente Haarlem niet meer standaard ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus. Alleen als zij aangeven dit te willen ontvangen krijgen zij dit. Mensen kunnen dit aangeven door een Ja-Ja sticker op de brievenbus te plakken. De Ja-Ja sticker is op te halen in de publiekshal van de gemeente en, zo lang de voorraad strekt, verkrijgbaar in bibliotheken in Haarlem.

Per 1 januari 2020 zijn er de volgende mogelijkheden

  •     Geen sticker: Geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, wel huis-aan-huisbladen
  •     Nee-Ja sticker: Geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, wel huis-aan-huisbladen
  •     Ja-Ja sticker: Wel ongeadresseerd reclamedrukwerk, wel huis-aan-huisbladen
  •     Nee-Nee sticker: Geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, geen huis-aan-huisbladen

Waarom de Ja-Ja sticker in Haarlem?
 

In Haarlem wordt ieder jaar zo’n 20% van het totaal aantal reclamefolders ongelezen weggegooid. Dit is zo’n 250 ton per jaar. Door alleen nog folders te laten bezorgen bij mensen die aangeven deze op prijs te stellen wil gemeente Haarlem verspilling tegengaan.

Als u de Nee-Ja-sticker gebruikt, verandert er niets. Dit is vanaf 1 januari 2020 hetzelfde als geen sticker. U kunt de sticker eventueel verwijderen.

Folders digitaal ontvangen of een pakket op maat

Er zijn naast het plakken van een Ja-Ja sticker ook andere manieren om uw folders te blijven ontvangen of lezen. U kunt folders bijvoorbeeld digitaal bekijken. U kunt ook zelf een folderpakket samenstellen. Dan kiest u zelf welke folders u ontvangt. De folders krijgt u dan thuis bezorgd. Hierover leest u meer op www.milieucentraal.nl/minder-afval/voorkom-afval/reclamedrukwerk.

Wat is ongeadresseerd reclamedrukwerk?

Ongeadresseerd reclamedrukwerk zijn reclamefolders of proefmonsters van producten die huis-aan-huis worden verspreid zonder vermelding van een naam of adres.

Huis-aan-huisbladen of belangrijke informatie over uw buurt vallen niet onder ongeadresseerd reclamedrukwerk. Ook uitingen van vrijwilligersorganisaties en niet commerciële organisaties vallen niet onder ongeadresseerd reclamedrukwerk.