Iftar maaltijd 6 september in Wijkcentrum Binnensteeds.

Op 22 augustus 2009 was het eerste dag van de maand Ramadan. Ramadan is een speciale maand in de islamitische kalender, de negende, waarop tussen de zonsopgang en zonsondergang moslims niet mogen eten, drinken, roken of seksuele omgang hebben.
Ramadan wordt daarom ook wel de vastenmaand van de moslims genoemd. Het vasten wordt gezien als vorm van zuivering van de ziel en dank aan Allah voor alles wat hij gegeven heeft.

De ramadan leert mensen zelfdiscipline. De moslims voelen en tonen verbondenheid met arme en hongerige mensen elders op de wereld. De maand duurt 30 dagen en wordt afgesloten met het Suikerfeest.

Wat Ramadan bijzonder maakt onder alle maanden is dat het vasten in deze maand één van de zuilen van de islam is. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken (iftar=eten na zonsondergang) hoort hierbij.

Ter gelegenheid hiervan organiseerde stichting samenwerkende Marokkaanse organisaties in Haarlem (SMOH), de Islamitische Raad Haarlem en stichting Haarlem Effect op zondag 6 september een iftar- bijeenkomst in Wijkcentrum Binnensteeds. Namens GroenLinks heeft Raadslid AbidAzannay deelgenomen aan deze bijeenkomst. Hij vond het een bijzondere avond om samen met  ruim 120 Haarlemmers, moslim en niet-moslims, het vasten te verbreken.