GroenLinks is verbijsterd over het VVD, D66 en CDA voorstel tot opheffen van de exclusieve busbaan op de Jansweg. Deze partijen willen éénrichting-autoverkeer toestaan vanaf de Bolwerken. GroenLinks wil zoals afgesproken de situatie, een jaar na oplevering stationsplein, evalueren.
De herinrichting van het stationsplein is bijna voltooid. Tot herinrichting is besloten na grondig overleg met de verschillende belanghebbenden, en dat zijn er nog al wat bij het stationsplein. Er is bewust gekozen voor een compromisinrichting van de Jansweg, rekening houdend met leefbaarheid bewoners, het OV, de fiets en de bereikbaarheid van de voorzieningen, zoals het station, parkeergarage en bedrijven.
GroenLinks is er niet van overtuigd, dat deze aanpassing zal helpen bij de problematiek van de ondernemers in de buurt. Autoverkeer uit het noorden zal de, onder de economische crisis lijdende, ondernemers niet gaan redden. Het MKB zelf heeft geconstateerd; dat fietsers, waardevoller zijn voor de middenstand in het Centrum, dan bezoekers met auto.
Om, met het toestaan van éénrichting autoverkeer uit het noorden, de inkomsten van de parkeergarage aan het stationsplein te vergroten, lijkt de omgekeerde wereld. Parkeergarages zijn voorzieningen om autobezoek te ontvangen, geen doel op zich, volgens GroenLinks.
Het is verbazingwekkend, dat de partijen de stad besturen bij de waan van de dag en de bestuurlijke continuïteit en betrouwbaarheid op deze wijze frustreren. Deze partijen nemen, op bijna opportunistische wijze, de weloverwogen besluiten uit het verleden niet serieus. De partijen hinderen de bereikbaarheid met het OV. In tijden van bezuinigingen jagen zij de stad op onnodige kosten. De provincie zal geld claimen als het autoverkeer de busdienst vertraagd en de stiptheid van de dienstregeling aantast.
Het openstellen van de busbaan voor autoverkeer kan leiden tot een sluiproute.
Het experiment lijkt GroenLinks niet zinvol. Tijdens een raadsvergadering in 2011 is de afspraak gemaakt om de situatie te evalueren ca. een jaar, nadat de herinrichting is afgerond.
Het lijkt GroenLinks nu zaak om de herinrichting in praktijk een jaar te toetsen, voordat kosten gemaakt worden voor een andere inrichting ( die andere belanghebbenden schaden).