Een elektrische auto bij een laadpaal is, in Haarlem, vrij van parkeergeld. Daarom is het verleidelijk om de auto te laten staan als het groene/blauwe lampje brand en de accu (bijna) vol is. Een andere automobilist die een bijna lege accu heeft krijgt dan geen kans op te laden en wordt benadeeld. Het is daarbij oneerlijk dat laadklevers met (bijna) volle accu geen parkeergeld betalen en andere automobilisten wel.

Via https://www.oplaadpunten.nl/nederland/noord-holland/haarlem is te vinden dat er 80 oplaadpunten zijn in Haarlem en welke daarvan ‘available’ (beschikbaar) zijn. Het laden gebeurt bij een commerciële partij, de gemeente heeft de ruimte voor de paal en het parkeervak ervoor vrijgemaakt en vergunning verleend.

Op de site van de gemeente staat: “Voor het laden bij een elektrische laadpaal kunt u in elke parkeerzone vrij parkeren. Dit geldt alleen gedurende de tijd dat de auto daadwerkelijk wordt opgeladen. “

GLH-Raadslid Melissa Oosterbroek: “Als je batterij vol is, dan moet je je de auto binnen 15 minuten hebben verwijdert van de laadpaal. Het moet ook niet mogelijk zijn om zonder te laden op de laadpaalparkeer plek te staan, ook al is het een geparkeerde elektrische auto.”

Echter in de praktijk wordt er niet gehandhaafd op de laad- c.q. parkeerduur.

GroenLinks heeft vragen over de mogelijke rol van de gemeente. Doordat de gemeente Haarlem geen eigenaar is van de software van de laadpalen is het voor de gemeente Haarlem, (behalve bij het systeem van Tesla), niet direct mogelijk om kleefkosten te rekenen.

Zoekverkeer van auto’s in de wijk voorkomen

Als de regels en controle daarop in orde zijn dan is het laadpunten systeem effectiever en eerlijker gemaakt en dat verhoogd de kwaliteit van de laadinfrastructuur. Dan wordt voorkomen dat de automobilist onnodig rondjes in de wijk moet rijden op zoek naar een beschikbaar laadpunt.

Auto’s faciliteren aan de randen van de stad

Op dit moment heeft Haarlem een snellaadstations van FastNed. Wanneer een automobilist kiest om snel te laden dan wil hij waarschijnlijk snel door naar de volgende bestemming. Het is daarom nog belangrijker voor een snellaadstation om veel laadpunten te hebben. Ons snellaadstation is op een goede plek, naast de snelweg geplaatst. Hierdoor trekken we geen auto’s aan die door onze stad rijden om de batterij van hun auto op te laden, dat zou voor onnodige filevorming kunnen zorgen. GroenLinks Haarlem is er voorstander van om het station van FastNed zo snel mogelijk uit te breiden tot minimaal 10 snellaadpunten.

GroenLinks Haarlem heeft nog meer ideeën voor een goede inrichting van laadinfrastructuur in de stad daarom komt de partij binnen kort met een initiatiefvoorstel om deze nieuwe vorm van mobiliteit goed in te passen in de onze stad.