Gisteren is ook in Haarlem het startsein gegeven voor het vijftien dagen durend appél om wereldwijd het geweld tegen vrouwen te stoppen. Om zoveel mogelijk mensen daar 15 dagen lang aan te herinneren worden wereldwijd en ook in Haarlem overheidsgebouwen deze dagen in een oranje gloed gezet. De toren van de Bavo, het stadhuis, de molen aan het Spaarne en het Provinciehuis zijn gisterenavond in oranje licht gezet en blijven dat tot en met 10 december, de dag van de rechten van de mens.

De start werd verricht door onze wethouder Marie Therese Meijs. De dames van de fractie van GroenLinks Haarlem waren natuurlijk aanwezig om steun te betuigen.

Geweld tegen vrouwen is iets van overal en alledag. Ook in Nederland hebben 8 op de 10 vrouwen te maken gehad met - vaak seksueel getint - geweld, per jaar sterven in Nederland 25 vrouwen aan de gevolgen van dergelijk geweld. Internationaal is het probleem nog vele malen groter. Reden genoeg om aandacht te besteden aan dit fenomeen.

In Haarlem wordt dit jaar een van de doelen van Orange the World nader beschouwd, te weten safe streets. Via https://soroptimistclubhaarlemkennemerland.nl/safe-streets-haarlem/ kun je een korte enquête invullen, waarin je kunt aangeven of er nog onveilige straten/plekken zijn in Haarlem en waar die zich dan bevinden. Op 10 december zal het resultaat van de enquête aan de burgemeester van Haarlem worden aangeboden.