20 Oktober tekende wethouder Sikkema (verkeer en duurzaamheid) namens de gemeente Haarlem de landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Deze Green Deal heeft als doel dat overheden, bedrijfsleven, vervoerders, verladers en andere betrokken partijen zich gezamenlijk inzetten om de uitstoot van bestel- en vrachtauto’s uiterlijk in 2025 op nul te brengen. 12 Andere Nederlandse gemeenten hebben eveneens een Green Deal Zero Emission Stadslogistiek getekend.

Daarmee lopen partijen vooruit op de Europese wetgeving die stelt dat in 2050 alleen emissievrije voertuigen de stad in mogen. Doel is de emissie van CO2, NOx en fijnstof als gevolg van stadslogistiek te reduceren tot nul. Daarnaast streven partijen ernaar om het geluid te beperken.

De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek is gericht op het verduurzamen van de binnenstedelijke logistiek. Namens organisaties en bedrijven is de Centrum Management Groep Haarlem (CMG) betrokken, waarmee de gemeente nauw samenwerkt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de verlader organisatie EVO zijn eveneens aangehaakt.

Wethouder Sikkema: “Gelukkig blijft de uitstoot in Haarlem nu nog ruim binnen de wettelijke kaders, maar we kunnen nu een slag maken in het verduurzamen van de binnenstad door in de nabije toekomst alleen nog maar met bestelauto’s te rijden die geen uitlaadgassen uitstoten. Dat kan de gemeente niet alleen voor elkaar krijgen. Vandaar dat ik heel blij ben dat we hier nu met elkaar de schouders onder zetten.’

Samenwerking

De partners in Haarlem bekijken ook hoe de overlast van de bestel- en vrachtauto’s te verminderen is door kritisch te kijken naar de routes die zij volgen. Stip aan de horizon van de samenwerking vormt het onderzoek naar de haalbaarheid van een zogenaamd stadsdistributiecentrum. Een logistiek centrum aan de rand van de stad waar goederen door verladers naar toe worden gebracht om vervolgens met kleine elektrische bestelauto’s bij winkeliers te verspreiden. Wethouder Sikkema: "Natuurlijk weet ik dat zo een centrum echt een hele operatie is en ook kostbaar, maar we gaan er nu heel serieus naar kijken of zoiets ook voor Haarlem in de toekomst mogelijk is."