Voorzitter,

Sinds 2019 spreek ik hier als fractievoorzitter namens de GroenLinksfractie. Hierbij kijk ik naar de tekst in de kadernota, maar ook naar gebeurtenissen in de wereld om ons heen en het effect daarvan op Haarlem.

Zo sprak ik in 2019 over ‘enerverende tijden’, in 2020 en 2021 over ‘rare jaren’ en ‘onzekere tijden’. Meer recent had ik het over de plotselinge start van een oorlog op ons continent en dat we leven in een wereld waar veel gebeurt.

Samenvattend, Onzekerheid en verandering lijken hierdoor afgelopen jaren meer een constante factor te zijn dan uitzondering op de regel. Opvallend vaak valt het woord crisis. Klimaatcrisis, wooncrisis, biodiversiteitscrisis, gezondheidscrisis. Het is daarom wellicht nog meer onze plicht om in Haarlem te blijven bouwen aan een hoopvolle toekomst voor onze inwoners. Waarin we blijven werken aan een groene en sociale stad, waarin iedereen de ruimte krijgt en zich thuis voelt. Vergroenen, verduurzamen, eerlijk delen. Alle voorstellen die GroenLinks doet komende dagen doen we om dat doel dichterbij te brengen.

Over onzekerheid gesproken, een andere term die bijna elk jaar wel terugkwam tijdens de kadernota is ‘Den Haag’. Het is ronduit asociaal dat het ravijnjaar en daarbij gepaarde financiële onzekerheid boven gemeenten blijft hangen, terwijl er echt geld bij moet zodat taken uitgevoerd kunnen blijven worden. De asociale keuzes die de bende van Schoof mag gaan uitvoeren, raken ook onze kinderen. Er is vanaf 2025 geen geld meer voor schoolontbijt waar honderden scholen aan meedoen, zodat elk kind een goed ontbijt krijgt. Stopzetten hiervan willen we niet, en daarom dienen we

Motie 35 behoud de schoolmaaltijd in met D66, PvdA, SP, AP, CU, VVD en Pvdd, waarbij

Daarin verzoeken we voor de begrotingsbehandeling 2025 inzichtelijk te maken hoeveel scholen en leerlingen in Haarlem gebruik maken van de landelijke regeling schoolmaaltijd en in overleg te treden met de schoolbesturen over mogelijke financiering vanuit de gemeente en de besturen;

Vanmorgen las ik dat de maand juni de warmste junimaand ooit gemeten is, daarmee dertiende maand op rij met record. Daarom is het zo belangrijk om stappen te blijven zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie en maken we die ook door het doorontwikkelen van de duurzaamheidsbegroting, nu naar een brede welvaartsbegroting. Goed dat er nu ook risico’s rond het halen van duurzaamheidsdoelen staan vermeld. Om de doorontwikkeling verder vorm te geven dienen we een tweetal moties in.

Motie 36 SROI in brede welvaartsmonitor

We vragen het college om te onderzoeken of en op welke manier de SROI (social return on investment oftewel sociaal rendement) indicator een rol kan spelen in de duurzaamheidsbegroting

Motie 38 Maatregelen op de plank, samen met CDA, D66 en partij voor de dieren, waarbij

We vragen het college om Onderzoek te doen naar extra maatregelen om CO2-uitstoot te reduceren die kunnen worden ingezet in het geval de beoogde reductie (zoals vastgesteld in de Routekaart Duurzaamheid) niet op tijd gerealiseerd wordt. In het geval de jaarlijkse tussendoelen voor CO2-reductie de komende jaren niet gehaald (lijken te) worden, tijdig een voorstel te doen aan de raad met extra maatregelen.

Wat betreft het thema energie dient GroenLinks twee moties in. We lezen in de kadernota dat het college voorstelt 3 miljoen van de energietoeslag vanuit het Rijk te laten vrijvallen aan de algemene reserve. We zijn goed bezig, maar energiearmoede is nog niet opgelost, dus stellen we voor het resterende bedrag voor dit thema te reserveren, er zijn wat ons betreft nog genoeg doelen te bedenken, dus

Daarom motie 37 Van energietoeslag naar structurele oplossing: energietransitie in alle wijken, dienen we in met D66, AP, partij voor de dieren, CDA en Christenunie in,

We vragen het college om de raad voor de begroting 2025 een voorstel te doen hoe (een gedeelte van) het bedrag van €3 miljoen van de rijksbijdrage energietoeslag kan worden bestemd voor de energietransitie in alle wijken door:

1. Inzet in de bestrijding van energiearmoede door dotatie aan de reserve energiearmoede;

2. Bestaande bewonersinitiatieven en VvE’s te betrekken en maximaal te ondersteunen;

3. In wijken waar (nog) geen bewonersinitiatief is een kwartiermaker aan te stellen;

4. Een Haarlemse FIXbrigade op te starten;

Het schiet niet echt op met het Haarlemse laadbeleid. Daar vragen we het college concretere stappen in te zetten. Daarom ook een duwtje in de goede richting met

Motie 39 Waar laad je? Ingediend samen met CDA

Om te onderzoeken wat de kosten zullen zijn voor het plaatsen van 50 bidirectionele laadpalen in de parkeergarages van de gemeente Haarlem en te onderzoeken hoeveel laadpalen er per garage, voor wat betreft het beschikbaar vermogen, geplaatst kunnen worden;

Er is op dit moment veel te doen rond de jeugdzorg in de regio. Wat GroenLinks betreft is het belangrijk dat we daar als raad, in deze kadernotaweek, sturing aan geven, nog voor de zomer dus. Daarom ziet u een viertal moties online staan die met elkaar samenhangen.

Hierbij stellen we in motie 28 allereerst voor dit lopende kalenderjaar de budgetplafonds eenmalig te verhogen, aangezien door vertragingen in het aanbestedingsproces vorig jaar, pas lopende voorjaar 2024 de budgetten bekend werden.

Deze motie 28 dienen we in met Pvda met titel regels kun je niet veranderen als het spel al gestart is,

We verzoeken het college om regionaal met de samenwerkende gemeenten te verkennen of het mogelijk is om voor aanbieders in perceel 2 voor het lopende kalenderjaar 2024 het budgetplafond eenmalig te verhogen tot 100% van hun kosten van het voorgaande jaar, zodat zij niet in acute bedrijfsvoeringsproblemen komen.

De nieuwe samenwerkingsstructuur van individuele aanbieders naar consortia heeft op organisatorisch vlak kosten met zich meegebracht. Met deze zogenaamde transformatiekosten is geen rekening gehouden in de beschikbaar gestelde budgetten. Daarom,

Motie 30 transformeren is niet gratis, ingediend samen met PvdA, AP en D66,

Verzoekt het college om de consortia te vragen een overzicht te geven van de gemaakte transformatie-kosten gedurende 2023, en een raming te geven van de kosten in 2024 en 2025

We willen dat cliënten die echt acute hulp nodig hebben niet ten onder gaan op een wachtlijst. Daarom dienen we,

Motie Triagefonds – Als hulp niet kan wachten, kan het niet wachten samen met PvdA in,

Verzoekt het college om in samenwerking met het CJG een triagesysteem te organiseren, waarbij het CJG in samenspraak met gemeente, verwijzers en zorgverleners de wachtlijsten monitort en de casussen identificeert waarbij directe actie noodzakelijk is en hiervoor 1 miljoen te reserveren.

Soms is er niet genoeg capaciteit beschikbaar binnen een consortium, terwijl een cliënt nog wel buiten het consortium via onderaannemerschap geholpen kan worden.

Daarom motie 31, Reserveer voor een betere verdeling capaciteit, ingediend samen met PvdA,

Verzoekt het college een deel van het groeibudget voor de consortia te reserveren en te oormerken als inkoopbudget voor incidentele gevallen

Onze fractie kijkt uit naar alle andere voorstellen vanuit de raad en zal amendementen en moties die Haarlem groener en socialer maken steunen.