Afgelopen vergadering van de commissie beheer en daarna de afgelopen raadsvergadering was de herinrichting van de kruispunten van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan en met de Schipholweg wederom aan de orde. Eigenlijk speelde alleen de vraag of de voorstellen konden worden vrijgegeven voor inspraak. Daar konden we niet veel tegenin brengen.
Het dilemma voor GroenLinks zit hem in het volgende:
Door de bouw van de wijk Vijverpark en de andere bouwontwikkelingen in Schalkwijk komt er meer verkeer vanuit de richting van de Amerikaweg, dus Uit Schalkwijk, richting de Schipholweg, de stad uit. We zouden natuurlijk graag zien dat alle nieuwe bewoners en ook de oude bewoners van Schalkwijk met het Openbaar vervoer of de fiets gaan, maar dat is nu eenmaal (nog) niet realistisch. Mede omdat een goede busverbinding vanuit Schalkwijk richting Amsterdam nog ontbreekt. Om het OV voldoende ruimte te geven en ook de rest van het verkeer de stad uit te laten gaan, is een verbreding van het kruispunt een noodzakelijk kwaad. Daarom is in de vorige raadsperiode een motie van de PvdA door GroenlinksHaarlem ondersteund om de kruispunten van de Amerikaweg te verbreden.
Inmiddels willen we als GroenLinks eigenlijk nog harder optreden tegen het autoverkeer, geen extra asfalt leggen, maar alleen asfalt verwijderen. Aan de andere kant is asfalt nodig voor een goed en snel Openbaar Vervoer en moeten we dat OV eerst goed op orde hebben, voordat we kunnen verwachten dat de mensen hun auto laten staan. Om die reden blijven wij achter het verbreden en verbeteren van de kruispunten staan, mits er voldoende aandacht is voor de fiets en de voetganger.In het huidige plan is die er naar mijn mening niet genoeg.