Uitgesproken GroenLinks tijdens commissie Ontwikkeling op 31 mei door Robbert Berkhout:

"Voorzitter, Allereerst willen we de wethouder en de ambtenaren danken voor de voortvarende aanpak sinds de laatste commissiebehandeling over dit onderwerp. We riepen het college toen op om verschillende varianten te onderzoeken. En zie hier het resultaat. Wat ons betreft een mooie uitkomst.

Mooi is ook om te zien wat dit in de buurt losmaakt. Het is maar weer eens te meer bewezen dat het stadsstrand een waardevolle plek in de stad is.

En voorzitter, die waardevolle plek wil GroenLinks graag voor de stad, voor Haarlem behouden. Want het voegt iets toe aan de stad, het is nog zo’n zeldzaam rafelrandje waar kruisbestuivingen plaatsvinden. En zoiets is makkelijk weg te halen of te verkopen voor de hoogste prijs maar komt vaak niet zo snel weer terug. Het is ook een plek die Oost een gezicht geeft. Een gezicht wat het nodig heeft gezien de ambitie die we hebben met dit stadsdeel.

Dat is de insteek voor deze plek. We weten wat we hier hebben. Hier is iets uit niets ontstaan en dat iets heeft zichzelf in de afgelopen jaren op de kaart gezet en dat heeft ons nu al iets opgeleverd. Mensen zien het vanuit de trein. Haarlem Marketing gebruikt het strand in haar campagnes. En wij kennen de potentie. Dat biedt een zekerheid die een projectontwikkelaar ons niet kan bieden.

Dus laten we hier niet puur gaan voor de markt, het cashen, de hoogste prijs maar uitgaan van het bestaande, kijken vanuit de maatschappelijke waarde, voor dit deel van Haarlem.

Maar dan moeten we wel doorpakken. En een keuze durven maken. Voorzitter, De monumentale fabriek MOET worden gerestaureerd. Het groen met de monumentale bomen is schaars in dit deel van Haarlem, een onderdeel van de ecologische oost-west route. Staat vol met monumentale bomen en MOET worden behouden.

Oefenruimtes hebben een waardevolle functie en werken versterkend naast Popcentrum. En woningbouw lijkt ons een bijzonder slecht idee op deze plek. Wij zien geen meerwaarde in een rijtje aanplakappartementen tussen Oudeweg en Fabriek puur om de prijs op te drijven. Laten we dat vooral niet doen.

Hier past geen boekhoudersgeest, hier past lef! Dus door op deze koers. We kiezen met overtuiging voor variant 1 maar vragen wel om een goede uitwerking. Goede afspraken over de renovatie, Met ruimte voor de beoogde promenade onder spoorbrug en Prinsenbrug en met oog voor een duidelijke afbakening van het terrein.

Deze opdracht geeft GroenLinks u mee en we hopen dat hiermee vanavond een nieuwe richting wordt ingeslagen voor dit stuk Haarlem."

We zagen gelukkig dat zich een grote meerderheid aftekende binnen de commissie. GroenLinks, Actiepartij, CDA, PvdA, SP en OPH spraken zich uit voor een onderhandse verkoop aan de huidige exploitanten met behoud van de huidige functies zonder woningbouw en zonder dat dit ten koste gaat van het groen. Nu is het zaak dat we snel doorpakken op deze nieuwe ingeslagen weg.

Robbert Berkhout