D66, PvdA, CDA en GroenLinks hebben bij de vorming van de coalitie afgesproken dat het parkeerbeleid vernieuwd en gemoderniseerd zou worden. In de eerste plaats om de beschikbare ruimte voor parkeren beter te verdelen en daarnaast om de kwaliteit van de openbare ruimte te kunnen verbeteren door het toevoegen van groen en speelruimte voor kinderen. Maar de maatregelen moeten ook geld opleveren zoals werd afgesproken in het coalitieakkoord.   

In 2013, tijdens de vorige collegeperiode, is de Parkeervisie door een raadsmeerderheid vastgesteld na uitgebreide participatie- en inspraakrondes. In 2015 is er opnieuw een uitgebreid participatietraject geweest over vernieuwing van Parkeren waarin bewoners en bedrijven werden uitgenodigd om hun ideeën en meningen te konden geven.

Op basis van de uitgangspunten 'eerlijker verdeling van de beschikbare ruimte' en ' bezuiniging van 1,5 miljoen' heeft het college, met gebruik van de input van de bewoners,  een pakket parkeermaatregelen samengesteld die de lusten en lasten van parkeren zo eerlijk mogelijk verdeeld. 

Het voorstel van het college zal op 2 juni besproken worden in de commissie Beheer waarna het plan de inspraak ingaat. Dat betekent dat iedereen een zienswijze kan indienen. 

Ook voor GroenLinks zijn er nog wat zaken die een duidelijker uitwerking behoeven zoals het parkeren voor bijzondere doelgroepen waaronder bijvoorbeeld mantelzorgers. 

Aanpassingen van het parkeerbeleid zijn volgens GroenLinks nodig om de leefbaarheid te vergroten en de taakstelling te realiseren maar het is heel belangrijk om scherp te blijven kijken naar in hoeverre de maatregelen conflicteren met andere zaken die voor GroenLinks belangrijk, en soms belangrijker, zijn zoals de mogelijkheid voor mantelzorgers om gebruik te kunnen maken van een parkeerplek. 

Op www.haarlemparkeert.nl wordt het maatregelenpakket toegelicht. Hierna (als u op lees verder klikt) staat een verkorte weergave van de maatregelen:

Aanpassing bezoekersregeling

maximaal 400 uur per jaar. Elk uur kost € 0,25.



Tariefsverlaging 1e vergunning

Voor alle bewoners wordt de eerste vergunning € 10 goedkoper. Voor bezitters van een elektrische auto bedraagt de verlaging € 20.



Tariefsverhoging 2e vergunning

Het tarief van de tweede vergunning wordt verhoogd met € 50. Voor  een elektrische auto € 25.



Afschaffen 3e vergunning

Het is niet langer mogelijk om meer dan twee vergunningen aan te vragen in de wijken direct om het centrum.



Bewoners naar de parkeergarage

Inwoners van de wijken rondom het centrum krijgen de mogelijkheid om hun auto te parkeren in de parkeergarage. (€ 275 midweekabonnement en € 350 volledig abonnement)



Betaald parkeren op zondag in het centrum

Van 13.00 uur tot en met 23.00 uur. Voor de bewoners van het centrum komt er een bezoekersregeling



Aanpassen parkeertijden vergunningengebied in wijken om het centrum

Venstertijden in het vergunningengebied worden aangepast van 21.00 uur naar 23.00 uur. Daarnaast is het niet langer mogelijk om op zondag na 13.00 uur gratis te parkeren in de woonwijken rondom het centrum.



Aanpassen parkeertarieven

De tarieven voor het parkeren op straat in de binnenstad van € 4,10 naar € 4,50. In de wijken om het centrum van € 2,75 naar € 3,25. De tarieven van de garages gaan niet omhoog.



Bewonersvergunning of bedrijfsvergunning

Het is niet langer mogelijk om zowel een bedrijfsvergunning als een bewonersvergunning aan te vragen voor hetzelfde adres.

Invoeren betaald parkeren in belanghebbendengebied

In de wijken rondom het centrum geldt een vergunningsregime. Door in deze wijken om het centrum heen betaald parkeren anders mogelijk te maken, dwz. naast op de daarvoor aangewezen plekken (nu al meer dan 650) als ook in de rest van het gebied, is het mogelijk de ruimte flexibel te gebruiken. Bezoekers mogen overal in het gebied staan, maar ook bewoners mogen overal in de eigen zone parkeren (dus ook op ruim 650 plaatsen die nu voor betaald parkeren zijn gereserveerd).  Om ervoor te zorgen, dat het gebied vooral voor de bewoners beschikbaar blijft, is Hhet tarief overdag is hoger dan in de parkeergarages waardoor het alleen aantrekkelijk is voor mensen die echt in het gebied zelf moeten willen zijn om hier te parkeren. ’s Avonds, wanneer de ruimte schaarser is dan overdag, zal een hoger tarief gelden (€ 6,50 per uur).



Voorkomen parkeeroverlast

Intensivering van de handhaving.



Parkeren op eigen terrein (POET) Indien men de gelegenheid heeft om te parkeren op eigen terrein is het niet langer mogelijk om een parkeervergunning voor het lagere, eerste tarief aan te vragen. In de binnenstad vervalt het recht op een parkeervergunning.



Uitbreiding gebied gereguleerd parkeren eenvoudiger maken

Door de regels te vereenvoudigen is het straks mogelijk om per straat, aansluitend aan het vergunningengebied, vergunningen parkeren in te voeren. Ook de uitkomsten van parkeerdrukonderzoeken kunnen hier aanleiding toe geven.



Aanleggen P+R terreinen



Wachtlijsten invoeren


Wachtlijsten bij nieuwe aanvragen voor een vergunning in het centrum en een tweede vergunning in de wijken om het centrum heen.

 

Verdere maatregelen: Digitalisering, Innovatieve producten Vereenvoudigen vergunningen aanbod en uitgiftecriteria en Verbeteren bebording en markering

Op de gemeentelijke site staan de gevolgen van het nieuwe parkeerbeleid voor bewoners in de binnenstad en bewoners in de ring om de binnenstad.

GroenLinks Haarlem hoort graag van de Haarlemmers wat zij van de voorstellen vinden in de komende weken. Deze periode is het mogelijk om inspraakreacties te geven, die dan nader bekeken worden in, en de voorstellen waar mogelijk verbeteren.