Wethouder Jan Nieuwenburg heeft de dure tunnelstudie, het nonbesluit-tunnel Spaarnepassage en de samenwerking met de Provincie slecht aangepakt. Hij heeft geen afstand genomen van de beledigende uitspraak van PvdA-raadslid Marjan Zoon “De fooi van Mooij” Heeft 103 miljoen voor de aanpak van het belangrijkste knelpunt voor het Haarlems Hoogwaardig Openbaar Vervoer(HOV)/de Zuidtangent afgewezen met zijn aanpak. Hij heeft dus als bestuurder gefaald op dit “dossier”.
De motie “Het tunneldebacle” kreeg echter alleen steun van de indieners GroenLinks, CDA en D66 en is niet aangenomen. VIDEOBEELDEN VOLGEN.

In het debat stelde de SP dat er een motie zou moeten komen dat Jan Nieuwenburg de komende vijf jaar moet blijven. De PvdA begreep niet waar de oppositie zo moeilijk over doet. De Axiepartij steunde de kritiek op de bestuurlijke aanpak maar wilde de schijn van steun aan een tunnel vermijden. De VVD (intern verdeeld) ging een eind mee met de kritiek van de oppositie op de bestuurlijke aanpak en het verspelen van het geld voor de aanpak van 1 van de knelpunten, maar was tevreden toen de wethouder aangaf tegemoet te komen aan een VVD motie die vroeg om het gesprek aan te gaan met de Provincie om de relatie te verbeteren.

 

Voor de motie van wantrouwen ter stemming kwam werd een motie behandeld van D66 die alsnog een tunnel goedkeurde, maar deze werd afgewezen.

 

De motie  “Het tunneldebacle” zegt o.a. dat:

  • Wethouder Nieuwenburg door oud-gedeputeerde Mooij, gedeputeerde Post en door raadsfracties uit de Haarlemse gemeenteraad er diverse malen op gewezen is dat Haarlem een besluit moet nemen over de Spaarnepassage,
  • Wethouder Nieuwenburg is blijven volharden in zijn mening dat Haarlem wel een besluit heeft genomen, hoewel GS heeft aangegeven dat dit besluit niet een keuze voor een tunnelvariant is op basis waarvan de oplossing van het HOV-knelpunt dichterbij komt,
  • Wethouder Nieuwenburg heeft geprobeerd de 103 miljoen voor andere HOV-doelen binnen Haarlem te bestemmen, maar dat GS dit van de hand heeft gewezen,
  • Geen keuze voor ondertunneling negatieve gevolgen zal hebben voor de bereikbaarheid van Haarlem, het aantal reizigers op de aansluitende HOV-lijn Haarlem-Velsen en een verzwakking van de MRA als geheel betekent,

En concludeert dat:

  • Wethouder Nieuwenburg de oplossing van het HOV-knelpunt Spaarnepassage eerder heeft geblokkeerd dan dichterbij gebracht,
  • Geen keuze maken voor een tunnelvariant de bereikbaarheid van Haarlem niet verbetert,
  • Dit schadelijk is voor het regionale HOV-netwerk,
  • Het imago van Haarlem zowel bij de Provincie als binnen de MRA is beschadigd,

De raad besluit het vertrouwen in wethouder Nieuwenburg als verantwoordelijk portefeuillehouder op te zeggen.