Uitgesproken GroenLinks  in de commissie ontwikkeling op 9 januari door Melissa Oosterbroek

Bedankt voorzitter, elke ontwikkelzone blinkt uit in weer verschillende stijlen. Wat ik goed vind van deze ontwikkelzone is dat het stuk informeert over de verschillende stukken die allemaal van invloed zijn. Ik vond het ook verfrissend om de inspraakreacties te kunnen lezen en een directe terugkoppeling naar de eerder uitgesproken eisen en wensen vanuit de raad. Ik heb een paar punten waar ik wat meer informatie over wil.

Wat betreft de invulling van de plint, daar zouden we ook de mogelijkheid voor flexwerk- kantoorplekken kunnen invullen. Het zou mooi zijn als we de bereikbaarheid kunnen verbeteren door de plint-plekken ook in te vullen met kantoorwerkplekken voor mensen die op loopafstand in een professionele omgeving aan de slag willen voor zijn of haar eigen werk of opdrachtgever. Vindt u dat ook een goed idee en hoe kunnen we dat verder vormgeven?

Wat ik heb begrepen is, dat ik voor vragen over bereikbaarheid, verder moet kijken naar het mobiliteitsplan, vanuit deze ontwikkelvisie neem ik dan mee dat de kades eigendom zijn van de gemeente die kunnen worden ingezet voor watertaxi’s en waterbussen. Ik zal dan daar bij de bespreking van het mobiliteitsplan extra op te letten.

Over de loop/fiets brug; die lijkt ons essentieel maar we hebben even niet scherp of hier ook een maatschappelijke kosten baten analyse voor wordt gemaakt, is dat zo? Want dat lijkt ons een uitstekend idee.

En dan last maar niet least. De energie transitie.  In deze versie wordt de Richtlijn Duurzaam Bouwen vermeld. Wanneer komt deze uitwerking naar de commissie? Is er ook een scenario  mogelijk dat energieleverend bouwen en houtbouw faciliteert? Kunnen we, net zoals de te ontwikkelen stadswijk Merwede, de energie-voorziening zo inrichten dat er gebruik wordt gemaakt van een collectieve Warmte Koude Opslag met zonnedaken en zonnegevels of wellicht een lage temperatuur warmtenet zoals onze proefwijk in het Ramplaankwartier?

Naar aanleiding van het betoog van Oosterbroek heeft de wethouder Roduner toegezegd de Duurzaam Bouwen Richtlijn ook naar de commissie te sturen en te letten op de mogelijkheden voor flex plek kantoren in de plint. Oosterbroek gaat verder in gesprek met de commissieleden om duidelijkheid over het kaderstellend beleid bij alle ontwikkelvisies met betrekking tot duurzaam bouwen aan te scherpen. De vraag over de maatschappelijk kosten baten analyse neemt zij mee voor de raadsinformatie bijeenkomst over het proces van de ontwikkelvisies aanstaande maandag.

Lees hier de ontwikkelvisie Spaarnesprong