De Nieuwjaarsbijeenkomst waarop GroenLinks-leden elkaar een goed nieuw jaar konden toewensen werd druk bezocht. Voorzitter Anita de Jong ging er in haar speech van uit dat elk lid toch minstens 30 GL-stemmers moest aanzetten tot de goede keuze. Zij had gekeken naar de programma’s van onze linkse collega’s PvdA en SP waarbij er veel overeenkomsten zijn op sociaal gebied maar op het gebied van Groen scoren deze collega’s niet zo hoog. Bij de SP komt groen zelfs maar 2 keer voor, waarvan 1 keer omdat het over verkeerslichten gaat. Veel SP stemmers zullen ook niet weten dat de SP nu nog maar 2 zetels heeft en dus minder invloed. Zij hield een peiling over de voorkeur van de aanwezige leden voor toekomstige coalities e.d. Deze peiling werd flink onbetrouwbaar omdat er veel raadsleden van andere partijen (PvdA, VVD, D66, CDA Aktiepartij) aanwezig waren die enthousiast meestemden. Daarna sprak Lijsttrekker Cora Yfke Sikkema die haar toespraak eindigde met: Haarlemmers die een duurzaam en groen Haarlem willen en willen knokken voor de kwetsbaren, raad ik vooral aan GL te stemmen. Op een mooie verkiezingsuitslag en een mooi 2014!

Integrale tekst Nieuwjaarsspeech 2014 door Cora-Yfke Sikkema, Lijsttrekker GroenLinks Haarlem

2014 is een belangrijk jaar. We hebben twee verkiezingen, voor de gemeenteraad en voor Europa. Voor ik daar op inga, eerst een korte terugblik op 2013. Een jaar waarin onze wethouder is opgestapt en waarin we te horen hebben gekregen dat we nog meer moeten bezuinigen dan wij bij de start van deze coalitieperiode dachten. In die zin was het inhoudelijk en relationeel een zwaar jaar voor de fractie.

Maar het is ook een jaar geweest waarin wij onze groene en linkse idealen hebben uitgebracht. Met aandacht voor duurzame energie, voor het groen in de stad en voor kansen en mogelijkheden voor  alle Haarlemmers, ook de minima of mensen die niet over de juiste papieren beschikken. Ik ben er trots op dat wij op die punten een aantal mooie resultaten hebben geboekt in 2013.

Over resultaten gesproken. Vorige week las ik een interview in de VK met de hoogleraar filosofie en organisatiekunde René ten Bos. Het was voor mij een confronterend en ook inspirerend interview. Het ging over het nut van nutteloosheid. Ten Bos vindt dat het bedrijfsleven, de organisaties en politiek teveel en te snel bezig zijn met het resultaat, met de uitkomsten. De waardering voor het nutteloze in het dagelijks leven is naar de marges verdwenen. Hij zegt: met transparantie als de toverformule dringt resultaatgerichtheid door in allerhande organisaties. Audits invullen, meten, controleren, tijd schrijven. De overheid wantrouwt organisaties en probeert ze in toom te houden met een waslijst aan eisen; getallen produceren zullen ze. Daarmee vergeten we vaak het proces achter de cijfers.

Ten Bos vindt dat politici vooral problemen willen oplossen. Natuurlijk is oplossingsgerichtheid goed, maar hij vindt het belangrijk om ook een ander soort vragen te blijven stellen. Vragen die niet onmiddellijk bijdragen aan het oplossen van een bepaald vraagstuk. Bijvoorbeeld de vraag wat goed leven is.

Het was een confronterend artikel omdat ikzelf ook wel een planmatig en doelgericht persoon ben. Het was inspirerend omdat zijn betoog aansluit bij de GL filosofie: GL is dé partij die nadenkt over lange termijn vraagstukken ipv oplossingen op de korte termijn. GL is dé partij die zegt dat het niet alleen om cijfers gaat, maar om de mensen en de verhalen die daarachter verschuild gaan. GL is dé partij die durft te zeggen dat een probleem niet zo simpel en eendimensionaal is, waar direct een antwoord op is, maar dat er verschillende kanten aan zitten. Iedere politieke beslissing genereert ook problemen.

Wat is goed leven? Volgens Ten Bos ben je niet klaar voor de rest van je leven als je denkt dat je het antwoord hebt. Dat kan zijn, maar GL heeft wel ideeën over het goede leven. Dat uit zich in een visie met idealen, namelijk meer mensen aan het werk krijgen, armoede bestrijden, groene en schone energie en een schone stad met schone lucht. Een stad met aandacht voor behoud van groen in de wijken, goede zorg in de wijk en betaalbare woningen.  Een stad met veel ruimte voor fietsers en voetgangers en een stad waarin iedereen, rijk of arm, jong of oud, wit of zwart, homo of hetero, gedocumenteerd of niet, een plek mag hebben.

En een stad die minder bureaucratisch is, die meer vertrouwen heeft in haar inwoners. En initiatieven vanuit de stad omarmt en faciliteert. Die ruimte biedt voor kleine zelfstandigen.

Deze idealen hebben we het afgelopen jaar in de praktijk gebracht en dat doen wij in 2014 weer. Dat kan je ook lezen in ons verkiezingsprogramma en we hebben een prachtig team met kandidaten die staan te popelen deze idealen in Haarlem uit te dragen.

Over 66 dagen zijn de verkiezingen en de campagne is in volle gang. Woensdag het eerste debat, vrijdag komt Bram van Ojik naar Haarlem en zaterdag gaan wij weer langs de deuren in de stad. Samen gaan we voor een groen, duurzaam en sociale stad. Ik heb er zin in, ik hoop u ook.