Misschien heb je ze al gezien, de nieuwe elektrische deelscooter van GO Sharing of Felix. Een enigszins omstreden project. Toch staat GroenLinks Haarlem achter de komst van de deelscooter, in elk geval als pilot voor een jaar. De deelscooter voldoet namelijk aan drie van onze belangrijke uitgangspunten:
1. hij is elektrisch dus geen CO2 en fijnstof. De deelscooter helpt bovendien om ervoor te zorgen dat Haarlemmers kennis maken met elektrisch vervoer en kunnen merken dat eventuele vooroordelen daaromtrent niet opgaan.
2. hij helpt ervoor te zorgen dat mensen gaan kiezen voor het openbaar vervoer en de auto thuis laten (of liever nog:weg doen). De deelscooter kan zorgen voor het vereenvoudigen en plezieriger maken van laatste deel van het traject tussen werk of andere bestemming en thuis. Net die stap die nodig kan zijn om de beslissing om met het OV te gaan door te zetten.
3. hij is een voorbeeld van deelmobiliteit. De deelscooter laat zien dat het heel praktisch is een scooter (of auto) ter beschikking te hebben als je hem nodig hebt, maar helemaal niet nodig om zo'n apparaat in eigendom te hebben met alle rompslomp van dien.
Nu zou je kunnen denken dat er nu veel mensen zijn, die zo'n Felix pakken, terwijl ze anders lopend zouden gaan of met de fiets. Dat is vast waar. Maar doet niet af aan het streven en de verwachting dat daarnaast ook mensen, die nu wel met de auto gaan, op enig moment zo'n scootertje pakken en zien dat het prima werkt. Omdat er veel voordelen aan zitten, moeten we het even de tijd geven en hopen dat zal blijken dat het werkt.
In elk geval is afgesproken met de twee ondernemers dat zij allerlei gegevens bijhouden over het gebruik van de deelscooter en dat ook aan de gebruiker gevraagd wordt een paar vragen te beantwoorden over de reden van gebruik etc. Allemaal gegevens die uiteindelijk zullen bijdragen aan de beslissing over het definitief in Haarlem stationeren van de deelscooter.
Zo zijn er ook duidelijke afspraken gemaakt over de afhandeling van klachten van omwonenden die last hebben van geparkeerde deelscooters. Daar moet snel en adequaat op gereageerd worden. En in het autoluwe gebied mogen ze niet komen en ook niet worden geparkeerd.
Met al deze regels lijkt ons de deelscooter een mooi experiment dat we het komend jaar in Haarlem gaan uitproberen.