Een GroenLinks Haarlem bakfiets is in aantocht. Het is een oude maar degelijk bakfiets die gerenoveerd wordt.

De fiets is gehaald uit een wijkcentrum in het Groningse Hoogezand. Daar heeft hij zeven jaar  gestaan. Voor die tijd was de fiets eigendom van de gemeente Hoogezand-Sappemeer en is gebruikt voor projecten met jongeren (Schoon, heel en veilig Hoogezand) en ongeveer 30 jaar geleden reden mensen met taakstraf op deze bakfiets om de plantsoenen te onderhouden.

Voor die tijd was de fiets een brombakfiets. Gazelle liet deze in het begin van de jaren '60 maken door het bedrijf Truckbouw in Aalten.

Renovatie

Aan de bakfiets moet wel het een en ander gebeuren, zodat hij weer lang mee kan. De schenker van de bakfiets, Jorg Soentgerath, die ook voor een overdekte parkplek zorgt, heeft de fiets inmiddels uit elkaar gehaald.

Waarbij er hamer; beitel; ijzerzaag; vijl en een grote brander, aan te pas kwam. Jorg krijgt daarbij hulp van bestuurslid Elmar Otter.

Passende nieuwe assen met kogellagers zijn al lang niet meer in de handel. Daarom worden onderdelen vervangen of aangepast. De fietsenmaker bij Jorg om de hoek; Henk Put (Put tweewielers) gaat er mee stoppen op zijn 74e  en heeft opheffingsuitverkoop. Hij stelde zijn werkplaats en gereedschap beschikbaar om de assen van de voorwielen los te krijgen.

Hulp bij renovatie

Leden die een handje willen helpen bij de renovatie van de bakfiets kunnen contact opnemen met Elmar Otter.

Koosnaam

Wie verzint er een goede koosnaam voor de bakfiets? Mail uw suggestie naar Elmar Otter.

Rijles?

Zodra de bakfiets gereed is en geverfd zal de bakfiets opvallen als GroenLinks bakfiets. Gebruikers zullen rijles krijgen want het bochten-nemen en remmen met de handrem is even wennen, net als het feit dat de bakfiets breed is.