Op de foto overhandigt Servaz van Berkum het initiatiefvoorstel “Fiets” bedoeld voor de nieuwe Provinciale Staten aan Bram van Ojik.

(Nevin Özütok Stadsdeelbestuurder Amsterdam Oost houdt megafoon vast)

Het fietsbeleid van de provincie Noord-Holland moet beter en doelgerichter. Uit onderzoek dat de fractie naar de gesteldheid van het fietspadennetwerk in de provincie heef laten uitvoeren blijkt dat op sommige plekken de veiligheid voor fietsers achteruit is gegaan, het fietspaden netwerk nog veel ontbrekende schakels kent en goede bewegwijzering ontbreekt. 

De grootste knelpunten in Haarlem zijn:

  1. Fietsparkeren binnenstad
  2. Ontbreken Snelfietsroutes naar Velsen, Amsterdam-West en Schiphol
  3. De oversteekbaarheid van de Westelijke Rondweg
  4. Ontbreken Dolhuysbrug
  5. Verkeersveiligheid Spaarndam

Servaz van Berkum, huidig woordvoerder Verkeer en nummer 3 op de lijst van GroenLinks Noord-Holland: “GroenLinks wil dat de fietser in Noord-Holland koning wordt. Het is geweldig dat zoveel mensen gebruik maken van het vlotste, gezondste en ook nog eens meest milieuvriendelijke vervoermiddel. Maar ondanks de ongekende populariteit verliest de fietser het in onze provincie te vaak van de automobilist.”

“Oversteekplaatsen op provinciale wegen zijn niet altijd even veilig, in een aantal gemeenten zijn gevaarlijke situaties in stand gehouden nadat de provincie aan de weg heeft gewerkt en er blijken veel knelpunten in het netwerk te zitten. Dat kan en moet anders. In plaats van zich steeds verder terug te trekken vindt GroenLinks dat de provincie een veel actievere rol moet spelen in het fietsbeleid.”

GroenLinks vindt het niet te verkopen dat een steeds groter deel van de provinciale begroting voor verkeer en vervoer naar de aanleg en vooral het onderhoud van autowegen gaat, terwijl er steeds minder geld is voor de financiering van nieuwe fietspaden. GroenLinks wil dit weer in evenwicht brengen door voor elke geïnvesteerde euro voor de auto ook één euro te investeren in de fiets en het openbaar vervoer.

Aangezien de laatste analyse van het Noord-Hollandse fietspadennetwerk stamt uit 2008 vond de fractie van GroenLinks het raadzaam deze te actualiseren. Deze actualisatie heeft GL_NH in de vorm van een quickscan laten onderzoeken. Wij hebben uit kostenoverweging ons beperkt tot tien gemeenten; Den Helder, Hoorn, Bergen, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Huizen, Hilversum, Waterland. Daarmee ontstaat een redelijk beeld van de problematiek maar voor echt goede afwegingen is een diepgaander onderzoek voor de hele provincie noodzakelijk. Aan de hand van de quickscan zijn aanbevelingen geformuleerd.

Meer lezen:

Initiatiefvoorstel Fiets.pdf

Quickscan Knelpunten Fietspaden en Fietsbeleid in 10 Noord-Hollandse Gem .pdf