Groenbehoud-NUON-Reclamebelasting

In de Raad van 28 mei jl. gebeurde een aantal opvallende zaken.
Een door bewoners groen gemaakt braakliggend stukje krijgt in bestemmingsplan groen als bestemming en niet bouwgrond.
Haarlemse NUON aandelen worden “niet aangeboden”.
Het Ondernemersfonds krijgt geld uit reclamebelasting waarbij “de kleine ondernemer” wordt ontzien.

GROENBEHOUD

Aan de orde was het bestemmingsplan Frans Hals-Patrimoniumbuurt.

In de Kennemerstraat in de Frans Halsbuurt is een braakliggend stuk grond waar ooit één of twee woningen stonden, al jaren geleden, omgetoverd in een groene oase met zitgelegenheid.

De speel- en zitgelegenheid wordt bij mooi weer intensief gebruikt. De straat heeft geen bomen en geen voortuintjes. De PvdA wethouder Nieuwenburg wilde in het bestemmingsplan vastleggen dat op die plek t.z.t. wel weer huizen gebouwd konden worden om daarmee de wand/plint volgens de stedenbouwkundig visie weer aansluitend te maken. De GroenLinksfractie en Actiepartij waren bezig met een amendement voor behoud maar hebben zich aangesloten bij het “amendement Frans Halsbuurt” van het CDA: . Uiteindelijk tekenden meer partijen. GroenLinks Raadslid Tenda Hoffmans vond het initiatief van bewoners om dit stukje te onderhouden en er samen te komen belangrijk vanwege de sociale saamhorigheid die de gemeente wil stimuleren en noemde het belang van groen voor een versteende wijk. Het amendement werd raadsbreed aangenomen inclusief de aanvankelijk tegenstribbelende PvdA (ze ging dus in tegen haar eigen wethouder).

Zie foto's onderaan.

NUON

Een grote Zweedse energiemaatschappij Vattenfall wil het Nederlandse Nuon overnemen waarvan de aandelen in handen van diverse gemeenten en provincies zijn. Ook Haarlem moet beslissen wat ze met de aandelen doet. Het College wilde het 0,1 % aandeel NUON niet meteen verkopen maar wel als de Provincie Noord Holland en 80% of meer aandeelhouders hun aandelen te koop aanbieden. Een raadslid vroeg of het college daar unaniem achter stond. Dat is een onlogische vraag, omdat het college altijd als eenheid spreekt. De vraag was bedoeld om voor de bühne duidelijk te maken dat SP-wethouder Van de Molen dus, anders dan haar fractie, voor verkoop onder voorbehoud is. (Dit soort plaagstootjes vanuit de raad vinden vaker plaats nu steeds meer duidelijk wordt dat de liefde in de coalitie slijt en de verkiezingen naderen). De raad ging een principiële discussie aan waarbij er een motie: “Ondubbelzinnig nee tegen verkoop NUON” van SP, GroenLinks, PvdA en Spaarnestad werd ingediend. In de discussie klonken de standpunten van de landelijke partijen door. GroenLinks fractievoorzitter Lukas Mulder stelde dat ,ook al is het aandeel klein, het standpunt principieel is: hou energie in eigen beheer en zorg dat de energievoorziening steeds duurzamer wordt. De SP was vanaf het begin fel tegen en de PvdA heeft lang geaarzeld. Een meerderheid nam de motie aan (zonder VVD, Actiepartij en Christenunie-SGP). Toen vroeg VVD-wethouder Van Velsen schorsing aan en meldde na de schorsing dat het college het eigen voorstel introk, een leuk foefje maar daar trapte de raad met haar motie die een meerderheid zou krijgen niet in, waarna op verzoek van de VVD een tweede schorsing volgde voor overleg van wethouder met fractievoorzitters van de coalitie.

De uitkomst van dit crisisoverleg: er staat in de motie

“om de aandelen N.V. NUON NIET aan Vattenfall ÄG te verkopen.”

Wijzig dat in

“om de aandelen N.V. NUON NIET aan Vattenfall ÄG aan te bieden.”

Dan kan de wethouder/het college er mee leven. Dit werd verwoord door de VVD fractievoorzitter P. Heiliegers. De gewijzigde motie kwam in stemming en kreeg een meerderheid (zonder VVD).

RECLAMEBELASTING

In de stad worden allerlei activiteiten georganiseerd door ondernemersorganisaties die de stad aantrekkelijk maken en de ondernemers inkomsten opleveren. Maar niet alle ondernemingen zijn lid van de ondernemersorganisaties (vaak landelijke ketens) maar deze bedrijven profiteren wel mee; de zogeheten ‘free-riders’ dus meelifters. Op verzoek van de georganiseerde ondernemers wordt nu een reclamebelasting ingevoerd die daarna wordt gestort in een Ondernemerfonds waarna de ondernemers het beheren. GroenLinks is tegenstander van deze belasting en wilde samen met de SP CDA en D66 een amendement indienen om de kleine ondernemer vrij te stellen van belasting. Fractievoorzitter Lukas Mulder stelde dat de fractie tegen het voorstel zou stemmen als het amendement niet aangenomen zou worden, maar dat was niet nodig omdat het amendement raadsbreed werd aangenomen.